Sterke stijging gebruik KBO Service- en Juristentelefoon
maandag, 23 februari 2015
Sterke stijging gebruik KBO Service- en Juristentelefoon In 2015 is het aantal telefoontjes naar de Service- en Juristenlijn van de KBO sterk gestegen. Van 3400 naar 4750, een toename van maar liefst 40%. Verklaring is deels door een betere registratie van alle telefoontjes. En deels doordat
ouderen steeds meer vragen hebben over alle veranderingen die op hen afkomen op het gebied van zorg, koopkracht en nog veel meer.
KBO-leden kunnen met vragen op het gebied van wonen, zorg, welzijn, gezondheid en juridische zaken bij ons terecht via een speciaal telefoonnummer. Ze worden persoonlijk te woord gestaan door een getrainde KBO-vrijwilliger die hen van een passend antwoord voorziet.
De Servicetelefoon telt tien vrijwilligers, die in duo's diensten draaien. Zo zorgen ze er voor dat senioren vijf ochtenden in de week van 9.30 tot 12.30 vragen kunnen stellen. Een van hen zegt: `Allereerst moet je goed kunnen luisteren. Daarnaast moet je op de hoogte blijven van nieuwe
ontwikkelingen, zoals wetswijzingen of veranderingen in de zorgverzekering. Om mensen goed te kunnen informeren en doorverwijzen, volgen we bijscholingscursussen. Zo blijft je kennis up to date en kun je anderen goed informeren en doorverwijzen. Regelmatig krijgen we reacties van mensen die
zeggen dat ze fantastisch geholpen zijn. Dat geeft een enorme voldoening. De 4750 vragen die we afgelopen jaar hebben gekregen, bewijst het nut van de Service- en Juristentelefoon.'
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Klik hier voor de contactgegevens van de Service- en Juristentelefoon van de KBO.
Bookmark and Share