Omgevingsraad Schiphol officieel opgericht
30 januari 2015 - Nieuwsartikel
Op 29 januari jl. is de Omgevingsraad Schiphol (ORS) officieel van start gegaan. Tijdens de oprichtingsvergadering in Haarlem is door delegaties van het Rijk, regionale overheden, de luchtvaartsector, bewoners en brancheorganisaties en in aanwezigheid van gedeputeerde Talsma en
staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) de oprichting van de Omgevingsraad Schiphol officieel bekrachtigd.
Gedeputeerde Talsma: "Noord-Holland is altijd groot voorstander geweest van een sterke en in de regio herkenbare Omgevingsraad. Het is dan ook een bijzondere mijlpaal. Ik wil dat wij ons vervolgens hard inzetten zodat de Omgevingsraad Schiphol voor de burger daadwerkelijk het ene loket wordt
om klachten in te dienen en informatie te krijgen over Schiphol en zijn omgeving."
De Omgevingsraad Schiphol is vanaf heden het podium waar alle vraagstukken, belangen en partijen rond de ontwikkeling van Schiphol en omgeving bij elkaar komen en is daarmee de opvolger van de Alderstafel Schiphol en de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS). Het overleg wordt
inhoudelijk verbreed door in de Omgevingsraad Schiphol ruimtelijke aspecten in samenhang met de luchtzijdige aspecten te behandelen. Ook VNO-NCW West en de Milieufederatie Noord-Holland gaan deelnemen aan de Omgevingsraad Schiphol.
Kijk voor meer informatie op www.omgevingsraadschiphol.nl.
Tijdens de oprichtingsvergadering overhandigde Hans Alders tevens het laatste advies van de Alderstafel Schiphol aan staatssecretaris Mansveld. Vanaf 29 januari is de functie van de Alderstafel overgenomen door de Omgevingsraad Schiphol.
Advies Alderstafel
Na intensief overleg de afgelopen maanden is door de Alderstafel een eenstemmig advies aan de Staatssecretaris aangeboden over het gebruik van de vierde baan. Eerder was geconstateerd dat er een knelpunt optrad tussen de voorgenomen groei van Schiphol naar 510.000 bewegingen in 2020 en de
regel die het gebruik van de vierde baan beperkt. De partijen binnen de Alderstafel hebben aangegeven vast te houden aan de structuur van het akkoord van 2008. Daarbinnen is gezocht naar een oplossing die de balans bewaart tussen hinderbeperking en selectieve groei van de luchthaven ten
behoeve van de hubfunctie en de regionale economie.
Kijk voor meer informatie bij Dossier Schiphol.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tweet
Deel