Het weer versus de gasprijs


30/01/2015

Tjitske Brand Tjitske Brand

Als je bij GasTerra werkt, is het weer een dankbaar onderwerp. Het weer heeft namelijk invloed op de gasmarkt. Dit bleek ook het afgelopen jaar; 2014 was uitzonderlijk warm. Het was zelfs het warmste jaar sinds drie eeuwen volgens het KNMI. De Afdeling Marktonderzoek is bij GasTerra
verantwoordelijk voor het analyseren van marktontwikkelingen. Wij zagen door de hoge temperaturen in 2014 een overschot aan gas op de markt ontstaan, waardoor de prijzen op TTF en andere Europese hubs daalden. Deze tendens signaleerden wij al in januari 2014. Toen was het volgens de kalender
nog volop winter. De Europese gasvraag was laag, omdat er minder gas voor verwarming nodig was. Naast de lage vraag was er genoeg aanbod vanuit productie, import en bergingen. Zo kwam meer LNG naar Europa, door een lagere vraag in Azie.

Tot en met de zomer bleven de prijzen dalen. In deze periode was minder gas nodig om de bergingen weer te vullen. Ze zaten immers nog relatief vol als gevolg van de warme wintermaanden. Zelfs de onrust in Oekraine leidde niet tot een ommekeer van deze prijsdaling. Vervolgens zagen we de
prijzen na de zomer weer licht stijgen om halverwege november weer te dalen.

Een ander effect van de gemiddeld hoge temperaturen in 2014 was de sterke groei van de handel op de Nederlandse handelsplaats TTF. De churn ratio is een indicator voor de handel op een hub. Deze toont het aantal keer dat een molecuul gas is verhandeld. In 2013 was de churn ratio van de TTF
gemiddeld nog 19, maar in 2014 steeg dit gemiddelde naar 31. Door de warme winter hadden partijen een gasoverschot in hun portfolio. Dit overschot werd verkocht op de TTF. Tegelijkertijd groeide de volatiliteit (de beweeglijkheid van de prijzen) door de onrust in de Oekraine, waardoor de markt
interessanter werd voor speculanten en volumes dus vaker van eigenaar wisselden.

Op dit moment spelen de hoge temperaturen opnieuw een rol. Het blijft warm. Eigenlijk geldt hetzelfde als in het begin van 2014. Wat wel anders is, is de gedaalde olieprijs, die een impact zou kunnen hebben op de gasprijzen. Kortom, het weer is een belangrijk onderwerp dat de Afdeling
Marktonderzoek op de voet volgt. We praten er dus graag over. En niet alleen omdat we Nederlanders zijn!



Tjitske Brand, manager marktonderzoek