Maassluis is geslaagd voor de BAG


Luchtfoto van een deel van Maassluis

Maassluis is geslaagd voor de beheeraudit Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Elke gemeente wordt driejaarlijks geinspecteerd op kwaliteit en actualiteit.

De BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen) bevat gemeentelijke basisgegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente.

Verplichte controle

De Wet BAG verplicht elke gemeente zijn BAG-administratie eens per drie jaar te laten controleren door een onafhankelijke inspecteur.

Puntjes op de 'i'

De inspecteur geeft aan dat de gemeente Maassluis sinds de BAG inspectie in 2013 de laatste puntjes op de spreekwoordelijke 'i' heeft gezet. De processen worden volgens het handboek BAG uitgevoerd en de betrokkenen voeren hun taken goed uit.

Betrokken medewerkers

Ook de wettelijke afhandeltermijnen en de kwaliteit van de geometrie zijn geborgd. De inspecteur is opgevallen dat de betrokkenheid van de medewerkers groot is.

Bronhouders

Gemeenten zijn bronhouders van onder meer de BasisRegistratie Personen (BRP), de basisregistratie Waarde Onroerende Zaken (WOZ) en de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG).

Essentiele basisregistraties

De BRP is de registratie waarin authentieke persoonsgegevens worden vastgelegd en onderhouden, WOZ is de registratie waarin authentieke gegevens over de waardebepaling van onroerend goed worden vastgelegd en onderhouden en de BAG is de registratie waarin authentieke adres- en gebouwgegevens
worden vastgelegd en onderhouden.

Snellere en betere dienstverlening

Het gebruik van deze basisregistraties is bij de uitvoering van publiekrechtelijke taken verplicht, zodat de dienstverlening aan burgers en bedrijven beter en sneller wordt. Hiervoor zijn de werkprocessen aangepast, het werken met basisregistraties - binnen wettelijke kaders - gestimuleerd en
de ICT-voorzieningen aangepast.

Verplichte melding van vermeende fouten

Iedere gebruiker van een basisregistratie is verplicht vermeende fouten bij de bron te melden. Dat geldt dus voor iedere ambtenaar, burger, bedrijf en instelling. Deze terugmeldplicht bevordert de kwaliteit van beide basisregistraties.

Samen werken aan kwaliteit gegevens

Indien u fouten gegevens (b.v. tenaamstelling of adres) op gemeentelijke uitingen constateert meldt u dit dan aan de afzender. Zo werken we samen aan de kwaliteit van deze belangrijke gegevens.