Meer aandacht voor Drents en Duits in het onderwijs
Inhoud
De provincie Drenthe wil meer aandacht voor het gebruik van de Drentse en Duitse taal in het lager en middelbaar onderwijs. Dit vloeit voort uit een debat in Provinciale Staten. Gedeputeerde Staten willen hiervoor de komende vier jaar maximaal 100.000 euro per jaar beschikbaar stellen. Stenden
Hogeschool Emmen en Huus van de Toal werken hiervoor extra activiteiten uit. Doel is de streektaal te behouden en de toegevoegde waarde van meertalig onderwijs beter te benutten.
Meertalig onderwijs wordt in de samenleving steeds belangrijker. Het Nederlands, Drents en het Duits hebben veel gemeenschappelijk. Gedeputeerde Rein Munniksma: "In het schooljaar 2015/2016 willen we gericht in Zuidoost Drenthe het gebruik van beide talen bevorderen door praktische
verbeteringen in het onderwijs en nauwe verbindingen met de arbeidsmarkt. Meertaligheid biedt kansen voor werk en ontplooiing."
Stenden Hogeschool gaat dit aanjagen met een cooerdinator Drents/Duits. Dit kan uitgroeien tot een modern lectoraat. De cooerdinator moet zich sterk maken voor een goede inbedding van het Drents en het Duits in het onderwijs, binnen diverse vakgebieden en opleidingen. Met het (bij)scholen van
docenten en studenten kan, via meertalig onderwijs, de taalontwikkeling in het Nederlands, Drents en Duits verbeteren.
Enkele basisscholen in Zuidoost-Drenthe krijgen de gelegenheid een pilot te doen met extra lessen Duits en Drents. Huus van de Toal gaat de website www.wiesneus.nl verder ontwikkelen, zodat de komende vier jaar een kwalitatief goed aanbod van lesmateriaal ontstaat, zowel voor kinderen als voor
volwassenen.
Op de arbeidsmarkt, zowel in Drenthe als over de Duitse grens, kan meertaligheid bijdragen aan de kans op werk. Hiervoor wordt onder andere aangehaakt bij het samenwerkingsproject `Grensoverschrijdende arbeidsmarkt Drenthe-Emsland' van provincie, gemeenten en UWV, waarbij werkzoekenden aan een
baan in Duitsland worden geholpen. Studenten van Stenden krijgen hiervoor opdrachten.
Laatst bijgewerkt op 30 januari 2015.