Waardering voor collectes nog steeds hoog
Anonimiteit, incidentele karakter, snelheid en de eenvoud spreekt de gever aan
Uit onderzoek van GFK* in opdracht van Stichting Collectenplan blijkt dat de huis-aan-huis collecte als winnaar uit de bus komt als het gaat om de meest gewaardeerde manier van doneren aan een goed doel. Op de tweede plaats komt het kopen van een product ten bate van een goed doel en iemand sponsoren voor een (sportieve) prestatie staat op drie. De mate waarin mensen een bijdrage geven aan een collectant is sterk afhankelijk van leeftijd, geslacht en opleiding. En ook over hoe men toekomstige manieren van doneren aan een collecte ziet, verschillen de meningen. De Nederlandse traditie staat echter fier overeind dankzij haar incidentele karakter, de anonimiteit van een gift, snelheid en de eenvoud.
6 op de 10 Nederlanders geeft aan de collectant
De collecte is niet weg te denken uit ons straatbeeld. Beleidsmedewerker van het SCP, Anoek Smith: 'Nederlanders geven nog steeds gul aan de collectant, ondanks de economische crisis. Ieder jaar wordt er nog steeds ruim 40 miljoen euro gedoneerd."
Een aantal dingen vallen op in het onderzoek.
- Vrouwen geven vaker dan mannen: 67% geeft meestal of altijd tegenover 54%
- 65plussers en mensen uit het noorden van het land geven het vaakst: 68% geeft
- Hogeropgeleiden geven vaker dan laagopgeleiden, maar beide scoren ze hoog: 73% tegenover 54%
Redenen van geven aan de collecte
De respondenten konden meerdere redenen geven waarom ze aan een collecte geven.
1) Collecte leidt niet tot verdere verplichtingen (63%)
2) Een gift aan de collecte is snel en eenvoudig (51%)
3) Ik vind dat het hoort om goede doelen te steunen (32%)
Hoogte van het bedrag
- Is afhankelijk van het (klein)geld dat in huis is (40%)
- Is bij alle collectes nagenoeg hetzelfde (26%)
- Is afhankelijk van de sympathie voor het desbetreffende goede doel (18%)
Alternatieven voor het kleingeld
De collecte is dus nog steeds geliefd, maar kleingeld neemt af in ieders portemonnee. Nederlanders lopen niet over van enthousiasme voor toekomstige alternatieven om geld te geven bij de collecte. Hierbij speelt onbekend maakt onbemind een belangrijke rol.
- Doneren via SMS spreekt het meest aan (26%).
- Via een app op een smartphone spreekt het minst aan (18%)
- Jongeren en hoogopgeleiden staan het meest positief tegenover nieuwe alternatieven
Stichting Collectenplan
Stichting Collectenplan (SCP) behartigt de belangen van 26 goede doelen die elk jaar hun landelijke collecteweek organiseren in het door het CBF vastgestelde collecterooster. Het SCP werkt nauw samen met het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) en de Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI). www.collecteren.nl. Op deze site staat o.a. het collecterooster.
Aangesloten doelen zijn: ANGO, Alzheimer Nederland, Amnesty International, Brandwonden Stichting, Diabetes Fonds, Dierenbescherming, Epilepsiefonds, Fonds Gehandicaptensport, Fonds verstandelijk gehandicapten, Hartstichting, Hersenstichting , Het Nederlandse Rode Kruis, Jantje Beton, KWF Kankerbestrijding, Leger des Heils, Longfonds, Maag Lever Darm Stichting, Nationaal Fonds Kinderhulp, Nationaal MS Fonds, Natuurmonumenten, Nierstichting, NSGK voor het gehandicapte kind, Prins Bernhard Cultuurfonds, Prinses Beatrix Spierfonds, Reumafonds, St. ZOA.
Meer informatie:
*kwantitatief onderzoek uitgevoerd in oktober 2014 onder 513 respondenten van 18 jaar en ouder.