29 jan 2015 Hoe Lear scholieren inspireert
vorige
Schitteren in een professioneel opgezette toneelproductie. Leerlingen van het Calandlyceum kunnen dat, dankzij een samenwerkingsproject Toneelgroep Amsterdam en Rabobank Amsterdam.
Op 11 en 12 februari 2015 zijn er vier uitvoeringen van LEAR(c). Scholieren van het Calandlyeum, werken met een regisseur en acteur (Alwin Pulinckx) van Toneelgroep Amsterdam (TA) en leren wat er allemaal komt kijken bij het maken van een voorstelling. Ze maken kennis met een wereld waarmee ze
normaliter nauwelijks in aanraking komen. LEAR(c) is onderdeel van een schoolbreed toneelproject op het Calandlyceum. Leerlingen van de 2e klas en hoger spelen in een schoolproductie, parallel aan de juniorproductie van Toneelgroep Amsterdam. Verschillende schoolklassen van leerjaar 3 tot 6
maken in een doorlopende leerlijn kennis met podiumkunsten.
IFrame
Schoolbreed
De spelers repeteren zowel op school als bij TA en nemen deel aan een TA-workshop. Ook bezoeken ze leeftijdsgenoten in de TA-juniorproductie King Lear jr. die 18 x gespeeld wordt in Studio 1 van de Stadsschouwburg Amsterdam. In de loop van 2014 volgen verschillende klassen van het Calandlyceum
een workshop en bezoeken daarna de bijbehorende voorstelling van TA. Het project wordt uitgebreid in het curriculum van Engels, waarbij leerlingen zich verdiepen in de teksten van Shakespeare. En er wordt onderzocht bij welke welke vakken er nog meer aansluiting mogelijk is. 'Al zijn stukken
soms al 2500 jaar oud, toneel gaat om thema's die nu leven', aldus Wilma Smilde hoofd Educatie Toneelgroep Amsterdam.
Het Calandlyceum in Amsterdam Nieuw-West biedt sinds jaren hoogstaand onderwijs voor vmbo-t, havo en atheneum (inclusief technasium en gymnasium). Leren op het Calandlyceum is meer dan roosters volgen: ieder lesuur is bedoeld als een stap vooruit. `Ontdek wat jij kunt bereiken' is het credo.
Op alle niveaus geldt dat het diploma een doel is, maar ook een brug naar een vervolgopleiding en een goede basis voor een plek in de maatschappij. Hieraan willen Rabobank Amsterdam en TA, elk met hun expertise bijdragen.
Nieuwe werelden
Het is een logische keuze dat Rabobank Amsterdam, als Amsterdam Partner van TA, en TA met het Calandlyceum samenwerken. TA behoort in artistiek opzicht tot de internationale top en is tegelijkertijd sterk ingebed in de Amsterdamse samenleving.
Alphons Kurstjens - directievoorzitter Rabobank Amsterdam: 'Rabobank volgt de idealen van een stad. We proberen de stad te versterken en te ondersteunen. Het blijkt dat cultuur een belangrijke vestigingsfactor is. Daarbinnen is Toneelgroep Amsterdam een belangrijk instituut. Je kunt het
vergelijken met een Ajax of misschien zelfs met een Real Madrid in de culturele wereld. We denken dat het voor kinderen, die niet zo snel in contact komen met cultuur, een mooie inspiratiebron kan zijn.'
Ivo van Hove, directeur Toneelgroep Amsterdam: 'Als een bank, een groot internationaal toneelgezelschap en een gemeleerde school gaan samenwerken kom je in aanraking met werelden waar je anders niet mee in aanraking komt. Waar je elkaar ontwikkelt, niet alleen de ontwikkeling van jonge mensen
want doordat je die ontwikkelt, ontwikkelen we ook onszelf en proberen we ook de verbinding met de stad te verdiepen.'
Jezelf leren kennen
Calandlyceum Judith van der Boom (afdelingsleider). `Echt fantastisch dat Rabobank Amsterdam dit ondersteunt. Het geeft kinderen de mogelijkheid op professioneel niveau te acteren en zichzelf beter te leren kennen. Heel waardevol.'
Wilma Smilde (hoofd educatie) van Toneelgroep Amsterdam: `De jongeren leren veel. Zoals creeren en kijken. En ze leren discipline, doordat ze merken dat ze tijdens repetities niet gemist kunnen worden. Uit onderzoek blijkt verder dat jongeren door het spelen enorm groeien. Hun woordenschat,
creativiteit en zelfvertrouwen nemen toe. Ze kunnen beter omgaan met veranderingen, verbreden hun blik op de wereld en ontwikkelen frisse gedachtes.'
Regisseur Ilon Lodewijks: 'Als jonge mensen spelen, brengt het hen bij een groter zelfbewustzijn. Ze leren zichzelf kennen, weten we ze zijn en wat hun kracht is. Ze weten wie ze kunnen zijn of wie ze kunnen worden.'
LEAR(c)
11 en 12 feb | 17:15 en 20:15 | Calandlyceum, Pieter Calandlaan 182, Amsterdam