Lees verder


Wethouder Le Roy heeft haar vandaag positief uitgelaten over de initiatieven van rederij Doeksen om een LNG-Bunkerfaciliteit in Harlingen te realiseren. De wethouder gaf de visie van de gemeente Harlingen tijdens het rondetafelgesprek met als thema: "Kip en ei? Voorbij!. Doeksen gaat voor
LNG, wie volgt!?"

Doel van het gesprek was het creeren van een breed draagvlak bij de overheid en de industrie ten aanzien van LNG als brandstof, het bespreken en het initieren van een stappenplan naar LNG-bunkeringsinfrastructuur in Harlingen.

Lees de gehele visie van de gemeente Harlingen op LNG:

Waarom ondersteunt de gemeente Harlingen de ontwikkeling van LNG en het gebruik ervan in onze regio?

Het is een vraag die opkomt op een dag als vandaag en die eigenlijk een simpel antwoord verdient. Simpel: Wij willen volop profiteren van de voordelen van de schone brandstof in onze regio, straks schets ik U hoe, maar eerst het waarom?

Het 'waarom' is wat complexer:

De gemeente Harlingen ligt aan het Werelderfgoed Waddenzee en dat gegeven geeft ons naast de kansen in handel en toerisme ook verplichtingen. De Waddenzee is een Planologische Kern Beslissing gebied, een gebied wat door haar ecologische kwetsbaarheid zeer specifieke regel en wetgeving (denk
aan Natura 2000) kent. Dus als we ontwikkelingen willen in onze havenstad, dan moet die groei in de regionale economie ontkoppeld zijn van toename in milieubelasting. Of er moeten kostbare compenserende programma's ingericht worden en een dwingende noodzaak van Nationaal economische belangen
aangetoond worden. Kortom een missie die in dunbevolkte regio als de onze, met afstand tot enig dichtbevolkt achterland, niet altijd even haalbaar lijkt.

De inzet van ons als overheden, ondernemers en onderwijs dient er op gericht te zijn dat we de meest milieuvriendelijke technieken onderzoeken, stimuleren en toepassingen ervan bevorderen. Zo ook het gebruik van LNG in het goederenvervoer over de weg, de veerdiensten en de transporten over
water en het personenvervoer in een zich onderscheidende regio. Een regio die zich bewust is van haar ligging in alle opzichten.

De gemeente Harlingen staat hierin - gelukkig - niet alleen, de provincie Fryslan heeft een stevige ambitie als het gaat om duurzaamheid. Gedeputeerde Poepjes met haar collega Gedeputeerden hebben de voorbije jaren heel wat initiatieven genomen om dat beleid vorm te kunnen geven. Zo zijn de
Statenfracties bijvoorbeeld in een meerdaags werkbezoek aan Noorwegen geinformeerd over de toepassingen van LNG in Noorwegen. De gemeente Harlingen kreeg van de gedeputeerde de kans om mee te gaan, zodat de praktijkervaringen in havensteden Oslo (met de veerdienst) en Fredrikstad, met ons
konden worden gedeeld.

Noorwegen profileert zich als voorbeeldnatie met het gebruik en hergebruik van grondstoffen en duurzame energie. In Frederiksstad, zag het gezelschap dat LNG wordt aangevoerd en in de haven wordt overgeslagen in opslagtanks. De erkenning dat deze schone brandstof veilig gebruikt kan worden in
scheepvaart, vrachtverkeer en personenvervoer is belangrijk, omdat veiligheid altijd een vraagstuk was. Nu de veiligheid van aanvoer en opslag is aangetoond kan dat vraagstuk worden weggenomen.

LNG is in vloeibare vorm onbrandbaar, verdampt in de open lucht zeer snel, en wat erg belangrijk is het laat bij verdampen geen reststoffen achter in het leefmilieu. Het gebruik van LNG vraagt wel om voorzieningen, er moet bijvoorbeeld op- en overslag in een haven mogelijk zijn. De opslag
dient onder extreem koude omstandigheden te gebeuren met in achtneming van alle veiligheidsvoorschriften. Vanaf dat bevoorradingstation moeten leveranties snel, flexibel en efficient mogelijk zijn want de voorraad onder de bewaartemperatuur te houden is kostbaar. Het overladen in tankwagens en
kleinere tankschepen moeten vervolgens in de regionale vraag voorzien.

Dat brengt me bij het thema wat vanmiddag centraal staat: wat is er eerder, de voorraad LNG in een gebied of de vraag naar LNG. De kip of het ei?

Maar juist de vraagkant is interessant:

Het imago van onze Waddenzeehavens is gediend met mogelijkheden voor scheepvaart op LNG brandstof, want je kunt veel meer scheepsbewegingen toestaan zonder toename van CO2, NOx en fijn stof. Sterker nog hoe meer schepen overschakelen, hoe sterker de reductie van deze schadelijke stoffen. Niet
voor niets is een `Green deal' afgesloten over de Wadden in het Verdrag van Tonder. Via dit verdrag zal internationale samenwerking met de Scandinavische voorbeeldlanden onze horizon nog verder verbreden. Stelling: Want als we de vraag goed doorzien kunnen wij er op inspelen.

De transitieperiode van LNG in het Noorden is gediend met samenwerking tussen overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen. Maar zeker de ondersteuning van Energy Valley die investeert in advisering en zichtbaarheid van de first-movers, partijen die niet afwachten maar de innovaties omarmen,
is belangrijk . Daar is tot onze tevredenheid de exploitant van onze veerdiensten van en naar Terschelling en Vlieland, de firma Doeksen bij. Met een ambitieus vlootprogramma investeert Doeksen niet alleen in comfort voor passagiers maar ook in het gebruik van duurzame brandstoffen. Volgens
ons is dit de erkenning van het Waddengebied die de Waddenfondstoekenning echt verdient.

Stelling: De vraag van Doeksen verdient investeringen in LNG bunkerfaciliteiten.

De toepassingen in de scheepvaart zijn, gezien de naderende wijzigingen in wetgeving, onomkeerbaar. De investeringen in scheepsmotoren kan zichzelf terugverdienen, zeker als milieuwinst wordt meegerekend. Het Nationaal LNG platform streeft naar 50 zeeschepen, 50 binnenvaartschepen en 500
trucks op LNG. De vereniging van binnenhavens doet een klemmend beroep op zee- en binnenhavens die in het kernnetwerk internationaal opereren om op uiterlijk 2030 een LNG terminal beschikbaar te hebben. Wil Harlingen in Noord Nederlands verband met de collega Unesco havens blijven samenwerken
en met de IJsselmeer alliantie mee blijven doen, kunnen we dus niet achterblijven. Sterker nog we - en ik toch zeker - willen ook first-mover zijn.

Maar de overige toepassingen zijn minstens zo interessant. Er zijn in een provincie als Fryslan die zich wil profileren als duurzame provincie, grote kansen voor een duurzaam distributie netwerk. Vrachtwagens die op LNG rijden zijn schoon en veel stiller. Onze kwetsbare binnensteden waar de
kernwinkelgebieden liggen en kantoren zijn gevestigd schreeuwen om schoon vervoer. Maar ook het openbaar vervoer kan schoon en veilig met LNG. De provincie kan in haar volgende zittingsperiode investeren in het stimuleren van CO2 neutraal vervoer, met een regeling voor omschakelende
vervoerders van personen en lading.

OPROEP: Provincie Fryslan dien uw inwoners met een nog schonere leefomgeving.

Een ander bijkomstig voordeel is de werkgelegenheid, van grote betekenis voor overheden. Wij zijn altijd op zoek naar een schone banenmotor en dit is er een van behoorlijke omvang. Het ministerie van EZ heeft becijferd dat de invoering van LNG tot 2030, in Nederland 2,7 miljard extra
economische groei tot stand brengt en 8000 arbeidsjaren werk oplevert. Wij willen in het noorden een aanzienlijk deel incasseren, onder andere in ombouw en nieuwbouw van schepen en scheepsmotoren, een kernactiviteit van de scheepsbouwers Fryslan.

Mijn slotoproep aan alle stakeholders is: maak gezamenlijk een eind aan het kip /ei verhaal, help transportbedrijven over te stappen op LNG brandstof door te voorzien in een netwerk van bunkerfaciliteiten en tankstations.

Laten we de drempels weghalen om LNG brandstof te kunnen tanken op locaties die een logisch geheel vormen en laat Harlingen, de zeehaven van Friesland, belangrijk in het noorden, daarin HET logistieke knooppunt zijn.

Dank voor uw aandacht.