Loket Wmo


Advies over wonen, zorg en welzijn

De medewerkers van het Loket Wmo zijn op de hoogte van allerlei activiteiten, voorzieningen en instanties bij u in de buurt en kunnen u hierover informatie en advies geven. Ook voor vragen over kinderen met een beperking kunt u terecht bij het Loket Wmo.

Wmo 2015 en de Jeugdwet

U kunt een melding doen bij het Loket Wmo als u een probleem heeft op het gebied van wonen, verplaatsen, vervoer, begeleiding, dagbesteding en/of respijtzorg.

Iedereen die zich meldt met een vraag bij het Loket Wmo krijgt een gesprek. Dit kan telefonisch of in het stadhuis, maar meestal vindt het gesprek bij u thuis plaats.

Tijdens het gesprek kijken we eerst wat u zelf kunt en wat uw eigen verantwoordelijkheid is. Vervolgens bespreken we hoe uw eigen omgeving (familie, vrienden, buren) kan helpen. Daarna kijken we naar mogelijkheden voor algemene en collectieve voorzieningen.

Een algemene voorziening is bijvoorbeeld een activiteit in het wijkcentrum waar iedereen aan kan meedoen. Een collectieve voorziening is bijvoorbeeld de scootmobielpool.

Als laatste mogelijkheid om uw probleem op te lossen komt een maatwerkvoorziening aan bod. Een voorbeeld van een maatwerkvoorziening is dagbesteding in een gespecialiseerd dagactiviteitencentrum.

We kiezen voor deze volgorde, omdat we het belangrijk vinden dat alle Purmerenders zoveel mogelijk op eigen kracht meedoen in de samenleving. Na het gesprek ontvangt u een gespreksverslag met daarin de samenvatting van wat u met de consulent Wmo besproken heeft. Afhankelijk van uw persoonlijke
situatie zal soms een maatwerkvoorziening de beste oplossing blijken.

In het kader van de Wmo 2015 kent de gemeente de volgende maatwerkvoorzieningen:

* Vervoersvoorzieningen
* Woonvoorzieningen
* Rolstoelvoorzieningen
* Hulp bij het huishouden
* Individuele begeleiding
* Begeleiding bij persoonlijke verzorging
* Dagbesteding
* Kortdurend verblijf
* Beschermd wonen

Bij het Loket Wmo kunt u ook een gehandicaptenparkeerkaart of gehandicaptenparkeerplaats aanvragen.

Mantelzorgers

Het Loket Wmo geeft informatie en advies over mantelzorg. U kunt als mantelzorger ook een aantal ondersteuningsgesprekken aanvragen.

Het Loket kan ook bemiddelen en tijdelijke ondersteuning regelen als een mantelzorger ziek wordt of met vakantie wil.

Laat het weten als u niet tevreden bent

Het kan gebeuren dat u niet tevreden bent over de verstrekte voorziening of de wijze waarop iets wordt uitgevoerd. U heeft bijvoorbeeld een klacht over het vervoer of over uw rolstoel. De medewerkers van het Loket Wmo kunnen u vertellen hoe en waar u uw klacht het beste kunt uiten.

Het kan zijn dat u vindt dat een medewerker van het loket u niet goed bejegend heeft. U kunt dit dan schriftelijk kenbaar maken bij het college van Burgemeester en wethouders.

Het kan ook zijn dat u het niet eens bent met het besluit van de gemeente op uw aanvraag (de beschikking). In dat geval schrijft u een bezwaarschrift aan het college van B&W. In een brief geeft u aan waarom u vindt dat het besluit van de gemeente niet juist is. Zorg dat uw bezwaar binnen zes
weken na de datum op de beschikking bij de gemeente binnen is. Vergeet niet uw naam en adresgegevens te vermelden. Lees meer hierover

Contact

Loket Wmo
Openingstijden:
Maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 15.00 uur
vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend

Telefoon en e-mail:
(0299) 452 555
loketwmo@purmerend.nl

Lees ook

Verordening Voorziening Maatschappelijke ondersteuning 2011

Bijlage(s)

application/pdf iconBeleidsregels Maatschappelijke Ondersteuning125.88 KB
application/pdf iconBesluit Maatschappelijke Ondersteuning 201332.59 KB
application/pdf iconKlacht Wmo voorziening51.25 KB
application/pdf iconKlacht Aanvullend openbaar vervoer52.97 KB