Weer ruime voldoende voor dienstverlening omgevingsvergunning
Publicatiedatum: donderdag, 29 januari 2015
Onlangs heeft gemeente Westland weer een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren onder aanvragers van een omgevingsvergunning. Hierbij is in beeld gebracht in hoeverre klanten tevreden zijn over het vooroverleg, de afhandeling van de aanvraag en het toezicht dat vervolgens plaatsvindt.
Waar voorheen aparte vergunningen aangevraagd moesten worden, hoeft sinds 2010 slechts een vergunning te worden aangevraagd. De gemeente vindt het belangrijk om te weten hoe haar klanten de dienstverlening m.b.t. de omgevingsvergunning ervaren. Klanten geven de dienstverlening wederom een
ruime voldoende (gemiddeld cijfer 7,3), net als vorig jaar toen het onderzoek voor het eerst uitgevoerd werd.
Wat opvalt is dat de digitale kanalen veel worden gebruikt. Klanten zijn tevreden over het feit dat de vergunning sinds kort volledig digitaal afgehandeld kan worden. Aanvragers geven ook aan digitaal communiceren met de gemeente prettig te vinden, al kiezen ze bij het vooroverleg toch vaker
voor het fysieke contact in tegenstelling tot bij het aanvraagproces. Een verbeterpunt vinden klanten: het online kunnen volgen van de status van de aanvraag. Minder tevreden klanten geven verder verbeterpunten aan die gericht zijn op een vlotte klantvriendelijke houding waarbij men goed op de
hoogte wordt gehouden over de voortgang en waarbij duidelijkheid wordt geboden omtrent de te verwachten doorlooptijden.
Kortom burgers en ondernemers zijn tevreden over de dienstverlening. Ondanks dat blijft de gemeente streven naar verdere verbeteringen zoals een duidelijke ingang, voldoende online beschikbare (status)informatie en een klantgerichte houding van elke medewerker.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------