Beleggingsondernemingen bieden consument handreiking om beleggingsbe..


Gepubliceerd op 29 januari 2015

Branche- en beroepsorganisaties VV&A, VEOV, DUFAS, NVB, DSI en VBA publiceren vandaag een consumentenbrief "Welke vragen stelt u over het beleggingsbeleid?" die consumenten kan helpen om inzicht in het beleggingsbeleid van de instelling te krijgen. De consument kan dan beoordelen of het
beleggingsbeleid van de beleggingsonderneming past bij zijn behoeften en wensen.

Binnen de beleggingsdienstverlening is sprake van een divers aanbod, gedreven door uiteenlopende behoeftes van clienten, specialismen en visies. Dit tekent de innovatieve kracht van de sector. De consumentenbrief ondersteunt een consument om een bij hem passend beleggingsbeleid te selecteren.
Het betreft een overzicht van vragen die een consument in ieder geval zou moeten stellen aan zijn accountmanager, relatiebeheerder, vermogensadviseur of -beheerder om een goed beeld te krijgen van het beleggingsbeleid van een beleggingsonderneming. Zo wordt de consument bewust van de keuzes
die er achter een beleggingsbeleid zitten en mogelijke verschillen qua beleggingsbeleid tussen beleggingsondernemingen.

Ten grondslag aan de consumentenbrief ligt de handreiking `Beleggingsbeleid particuliere clienten', welke eveneens vandaag door de genoemde branche- en beroepsorganisaties wordt gepubliceerd. Deze handreiking wordt ter beschikking gesteld aan alle ondernemingen die beleggingsadvies dan wel
individueel vermogensbeheer (Execution-only valt buiten de reikwijdte van deze handreiking) aanbieden aan particuliere clienten. De handreiking geeft aan wat beleggingsondernemingen zien als de kenmerken van een goed beleggingsbeleid en kan beleggingsondernemingen voor uiteenlopende vormen van
beleggingsdienstverlening ondersteunen bij het aanscherpen van hun beleggingsbeleid.