REd-serie: Toekomstige ontwikkelingen met vertrouwen tegemoet treden
De Return on Education van de MBA-module Strategy & Organization van Business & IT
Patrick van der Duin werkt sinds 2001 bij de TU Delft, faculteit Techniek, Bestuur en Management, en is daar in 2006 gepromoveerd op een onderzoek naar hoe bedrijven toekomstverkenningen gebruiken in innovatieprocessen. Sinds 2013 is hij ook lector Futures Research & Trendwatching bij de Fontys Academy for Creative Industries. Hij is docent in de module Strategy & Organization van de Modulair Executive MBA in Business & IT
Ruimte voor ondernemen
"De toekomst is onzeker en dat dat helemaal niet erg. Organisaties zijn niet helemaal overgeleverd aan de grillen van de buitenwereld. Je kunt erop anticiperen en dus van die ontwikkelingen profiteren. Dan ontstaat ruimte voor ondernemen."
Balans
"Het is van groot belang dat bedrijven zich tijdig voorbereiden op nieuwe ontwikkelingen in de markt, in de maatschappij en op het gebied van technologie. Die ontwikkelingen gaan steeds sneller en zijn vaak met veel onzekerheid omgeven. Het is daarom belangrijk dat bedrijven hun toekomstverkenningen durven te koppelen aan besluitvorming. Dat vraagt om een balans tussen korte termijn acties en lange termijn perspectief. Helaas concentreren bedrijven zich nu te vaak op die korte termijn omdat die het meest urgent is. Maar een bedrijf heeft per definitie alleen toekomst als je je ook bezighoudt met die toekomst."
Allerlei mensen
"In mijn vak kom ik in contact met allerlei soorten organisaties en sectoren, zowel commerciele bedrijven als publieke organisaties en alles wat daartussen in zit. Alles wat te maken heeft met toekomst en innovatie is per definitie multi- en interdisciplinair, dus kan ik me niet permitteren me te beperken tot een organisatie of een sector. Doordat mijn vakgebied zowel een inhoudelijke als een procescomponent heeft, kom ik in contact met allerlei mensen. die vertellen over waar de toekomst misschien heen gaat als dat ik onderzoek hoe je dan met die ontwikkelingen om moet gaan en kunt vertalen naar strategie en innovatie.
Methoden, technieken en principes
"Ik hoop dat ik de deelnemers aan de module een repertoire aan methoden, technieken en principes kan meegeven waarmee ze toekomstige ontwikkelingen met vertrouwen tegemoet kunnen treden. Ik hoop dat ze zich bewust worden dat hun organisatie over tien jaar een andere business heeft dan nu, dat bijna niemand precies weet wat die toekomstige business is maar dat er dus wel voldoende manieren zijn om de ontwikkelingen te adresseren."
Meer weten of uw eigen MBA samenstellen? Kijk op www.createyourownmba.nl