Promotie mw. Dimona C.J. Bartelet, MSc
Promotie mw. Dimona C.J. Bartelet, MSc
28 januari 2015
Locatie: Minderbroedersberg 4-6 / Tijd: 10:00
Trefwoorden: basisonderwijs, rekenontwikkeling, beleid
Promotie Mw. Dimona C.J. Bartelet, MSc
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
Promotores: prof.dr. W. Groot, prof.dr. H. Maassen van den Brink
Co-promotor: dr. C. Haelermans Titel: "Basic Mathematics Skills Development in Children: an evaluative study on cognitive and educational factors" Woensdag 28 januari 2015, 10.00 uur
In Nederland ligt de rekenontwikkeling van kinderen lager dan verwacht. Er is dan ook veel belangstelling voor hoe deze verbeterd kan worden. De resultaten van dit proefschrift duiden op het belang van de vaardigheid om de waarde van een getal snel en juist te kunnen verwerken. Deze vaardigheid kan bij groep 2-leerlingen gebruikt worden als een vroege voorspeller van mogelijke rekenproblemen. Het is belangrijk dat leerlingen al in groep 1 en 2 vertrouwd raken met getallen en hun waarden. Ook zien we dat een jaar extra onderwijs alleen effectief is voor het verbeteren van basis reken-wiskunde vaardigheden bij groep 2-leerlingen. Dit is het gevolg van een disbalans tussen het aanleren van wiskundige redeneervaardigheden en het systematisch oefenen van basis reken-wiskunde vaardigheden. Een laatste beleidsimplicatie is dat interventies (b.v. educatieve computerprogramma’s) toegesneden moeten worden op de cognitieve sterke en zwakke punten en al aanwezige reken-wiskunde vaardigheden van leerlingen.