MVO-Koploperbedrijven benutten gouden kans
Maar liefst 26 authentieke Koplopers en bestuurders maakten afgelopen vrijdag kennis met elkaar in de monumentale en sfeerrijke boerderij Gasterij Natuurlijk Smeerling. Aanleiding was de start van het Koploperproject Oost-Groningen. In het Koploperproject werken 14 bedrijven samen aan een
gemeenschappelijk doel; duurzame winst voor mens, bedrijf en milieu. O.a. Geoplus, Camping Wedderbergen, Aardse Orchideeen, VIB, Steenhuis Recycling, Raedthuys, de Boer Auto-onderdelen, Oldenburger Fritom, Bewegingscentrum Ter Apel doen mee.
Koplopers en ambities
In een ontspannen sfeer deelden betrokken wethouders Gelling, Velthuis en 't Mannetje van de gemeenten Stadskanaal, Menterwolde en Bellingwedde hun visie over regionale kansen en de eigen voorbeeldfunctie met de Koplopers. Gemeente Veendam participeert met `De Kompanjie' ook als bedrijf
in het project. "Wij staan te trappelen om te zien waar we zelf staan op het gebied van duurzaamheid" aldus wethouder Hammenga. Zijn collega Anneke Duit van Pekela deed een persoonlijke duit in het zakje voor de bio-economie. Ze brak voor Pekela een lans met Koplopers Smurfit Kappa en
hennepvezelfabrikant DunAgro. Hennepvezel is een vergeten regionaal gewas dat al in de Gouden Eeuw werd toegepast in o.a. scheepstouw, zeilen en kleding. DunAgro exporteert 98% van het multifunctionele product voor in autopanelen, als stalvulling, hennepbeton en superfood sanahempjuice.
Koploper Albert Dun ziet kans om de bio-economie in de eigen regio aan te jagen. Een ander regio-overstijgend initiatief komt van Klassewijzer. Koploper Bas Pieterse brengt OBS de Driesprong uit Vriescheloo in als pilot-locatie voor het Koploperproject. Klassewijzer ontwikkelt met de school
een tweede project voor Koploper Kinderen. Het doel van dit parallelle project is een doorlopende MVO-leerlijn voor leerlingen van het Basis- en Middelbaar onderwijs. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met de Hanzehogeschool Groningen.
Het traject
Na deze startbijeenkomst gaat het echt beginnen voor de Koploperbedrijven. Ze ondergaan een grondige (duurzaam ondernemen) `DUON-scan'. Naar aanleiding hiervan wordt de strategische DUON-agenda opgesteld en de Milieubarometer ingevoerd. Er volgt een terugkoppeling waarin Koplopers resultaten
delen met elkaar. In de tweede bijeenkomst bespreken de Koplopers de MVO-actieplannen en ligt de focus op communicatie over MVO. In december 2015 presenteren de bedrijven hun resultaten aan het publiek, tijdens een Koplopersymposium.
Ondertekening deelnemersovereenkomsten
Aan het eind van de startbijeenkomst werd de verbinding beklonken met de officiele ondertekening van de deelnemersovereenkomsten, omlijst door een feestelijk aangekleed glas. Koplopers en bestuurders zetten de trend voor een nieuwe beweging van Koploperbedrijven met een gouden rand. Informatie
over dit project is te vinden op www.koploperproject.nl