Kleine verandering, grootse gevolgen
Verslag masterclass #5 The Challenge
Ik ben fan
* 27 jan 2015
VondelCSVondelCS, Vondelpark 3, 1071 AA Amsterdam
Kaart
Vondelpark 31071 AAAmsterdam,
Door
Stimuleringsfonds voor de JournalistiekStimuleringsfonds voor de Journalistiek
Je hebt een goed idee en denkt daarmee een waardevolle aanvulling te zijn op de bestaande journalistiek. Maar zal er wel publiek zijn, en wat als de markt of de situatie in de journalistiek opeens verandert? Er zijn tal van onzekerheden waar je als (journalistiek) ondernemer rekening mee moet
houden. Een van de manieren om je daarop voor te bereiden, is het maken van scenario's. De teams gingen ermee aan de slag.
* Tag personen
[USEMAP]
Presentatie Page Facts
Paul van der Cingel geeft een presentatie over systemic journalism. Deze vorm van journalistiek ziet de samenleving als een systeem dat bestaat uit diverse netwerken. Simpel gezegd: alles en iedereen is met elkaar via een netwerk verbonden, en op die manier hebben de elementen uit zo'n netwerk
ook weer invloed op elkaar. "Als je als journalist bijvoorbeeld internationale geldstromen gaat onderzoeken, zal je ontdekken dat je als Nederlander als snel een connectie kan hebben met een fabriek in Bangladesh," vertelt Paul.
'Project X Haren' en filerijden
Zo'n netwerk kan veel verborgen informatie naar boven brengen, maar zorgt ook voor onzekerheden. Doordat alles en iedereen met elkaar verbonden is, kan een kleine verandering grote gevolgen hebben. Een goed voorbeeld van een kleine handeling met grote gevolgen is volgens Paul wat nu heet
`Project X Haren'. Maak je een verjaardagsfeestje openbaar of prive? Een simpele klik op Facebook, die grote gevolgen bleek te hebben. Maar ook in het verkeer zien we het dagelijks. Niemand gaat de weg op de met de gedachte `ik ga is even een file veroorzaken', toch kan een keer net iets te
hard remmen het verkeer achter je al flink in de war schoppen. Een simpel experiment in Japan, met auto's die in een rondje achter elkaar rijden, laat zien hoe snel het `netwerk' van auto's, van slag raakt.
IFrame
Risico's en onzekerheden
Netwerken, relaties, invloeden, wat kunnen we daar in de journalistiek, of hier bij The Challenge, concreet mee, vraagt een van de deelnemers. Als je een bedrijfje gaat beginnen heb je te maken met risico's en onzekerheden, vertelt Paul. Een risico is iets waaraan je kan rekenen. Je kan de
mogelijke uitkomsten in kaart brengen en door kansberekening inschattingen maken. Dat is iets anders dan onzekerheden. Daarbij zijn niet alle uitkomsten in kaart te brengen en dat betekent onzekerheid. Je moet leren omgaan met die onzekerheden. "De tactiek die je in Silicon Valley veel ziet is
leren en proberen, dat is innovatie. Natuurlijk gaat er dan heel veel mis, maar daar leer je juist van. Na het proberen bekijk je wat er goed ging en wat niet, die ervaringen kan je vervolgens gebruiken om je concept te verbeteren."
Scenario's
Wat ook goed werkt bij het omgaan met onzekerheden, is het werken met scenario's. Door jezelf te trainen in het werken met scenario's, het ontwikkelen van verhaallijnen voor mogelijke toekomstige ontwikkelingen, kan je leren omgaan met onzekerheden. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
is ook bezig met scenario's en laat een onderzoek uitvoeren dat vier scenario's zal schetsen van de journalistieke sector in 2025.
In voorbereiding op de masterclass zijn de teams aan de slag gegaan door onzekerheden in kaart te brengen die van invloed zijn op hun idee. Dat hebben ze gedaan door te kijken naar zowel de journalistieke sector, als naar hun eigen concept. Welke veranderingen binnen de journalistiek kunnen
bijvoorbeeld van invloed zijn op je product? Gaan mensen steeds vaker nieuws via hun smartphone lezen, of wordt dat juist minder?
De twaalf team geven allemaal een korte presentatie waarin ze ingaan op die onzekerheden. Door de twee onzekerheden in een assenstelsel weer te geven, krijg je vier mogelijke scenario's. Linksonder het worst case scenario, rechtsboven het rooskleurigste scenario, en twee tussenvarianten.
Assenstelsel met twee onzekerheden
Assenstelsel met twee onzekerheden
Bureau Koude Zaken richt zich in de presentatie op de onzekerheden voor hun product. Het verhaal rond een strafzaak, komt dat rond en wordt het een spannend verhaal, of komt het niet goed van de grond en blijft het een `koude zaak'? Daarnaast is er de onzekerheid van het publiek. Slaat het
product aan en loop de consument er warm voor, of haakt die af na de eerste aflevering?
Na de twaalf presentaties - die opvallend soepel gingen, waar het vorige week nog worstelen was met de pitches, werden de concepten nu losjes uit de mouw geschud - was het tijd voor Paul om de teams te beoordelen. "Jullie hebben laten zien al heel goed in de materie van je eigen bedrijf te
zitten." Toch moest ook deze week weer een team afscheid nemen van The Challenge en dat was De Tribune.
Lees meer
* journalistieke vernieuwer hoeft geen journalist te zijn
* 'Don't fall in love with your first idea'
* 'Het team is cruciaal'
* 'De beste motivatie voor verandering is ellende'
* 8 lessen voor journalistieke start-ups uit twee jaar The Challenge
* Meer informatie over The Challenge
Bijdragen
[IMG]Pieter Rebel