Binnenstad Doetinchem scoort goed bij winkelend publiek
RSS
Persbericht, 28 januari 2015
Recent onderzoek(*) bevestigt dat Doetinchem aantrekkelijk is als koopstad. Die stevige positie is vooral te danken aan het brede aanbod van winkels, horeca en de markt. Voor het Aanvalsplan Binnenstad start binnenkort vervolgonderzoek.
"De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat Doetinchem als koopstad het goed doet, zeker in vergelijking met andere centrumgemeenten," aldus wethouder economische zaken Peter Drenth. "Dat resultaat is op zich al positief nieuws en is helemaal belangrijk omdat we als gemeente en
ondernemersvereniging dit voorjaar flinke stappen willen zetten met ons Aanvalsplan voor de Binnenstad. Dit onderzoek is daarvoor een mooie basis."
Winkelen met stip bovenaan
Het onderzoek laat zien dat winkelen veruit de belangrijkste reden is om naar de Doetinchemse binnenstad te komen. Meer dan de helft van de bezoekers combineert het winkelen vervolgens met een bezoek aan de warenmarkt en/of de horeca. Dat de binnenstad populair is betaalt zich ook letterlijk
uit. De gemiddelde besteding per consument is weliswaar ongeveer hetzelfde als vier jaar geleden, maar er zijn wel veel meer consumenten dan voorheen die hun geld besteden in de binnenstad. De gemiddelde besteding per winkelbezoek is EUR 74,- euro en EUR 14,- per horecabezoek.
Het onderzoek laat zien dat de binnenstad van Doetinchem duidelijk een regionale functie heeft. Maar liefst 85% van de consumenten komt uit Doetinchem en omliggende gemeenten. Het aandeel Duitse bezoekers is de afgelopen vier jaar nagenoeg gelijk gebleven. Het aandeel bezoekers uit de
Stadsregio Arnhem-Nijmegen is afgenomen.
De consumenten beoordelen de binnenstad evenals in 2010 goed. De bereikbaarheid vmet de auto en per fiets, de kwaliteit van de binnenstad en het aantal (fiets)parkeervoorzieningen kennen een sterke verbetering in de beoordeling. Ook het aanbod daghoreca en de veiligheid van de
binnenstad worden door de consumenten positiever beoordeeld. Het parkeertarief scoort evenals in andere steden laag.
Vervolg
Wethouder Peter Drenth : "De uitkomsten van dit onderzoek laten zien hoe onze detailhandel en horeca er voor staat. Vanuit het Aanvalsplan Binnenstad willen we vervolgens weten hoe we de binnenstad nog sterker kunnen maken en vooral hoe we nog meer bezoekers naar onze binnenstad kunnen
krijgen. Met name bezoekers van over de Duitse grens en uit de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Samen met binnenstadspartijen zetten we daar stevig op in. We hebben een deskundige op het gebied van stedelijke ontwikkeling en city-marketing, prof. dr. Gert-Jan Hospers(**) gevraagd een analyse te
maken van onze binnenstad. Hij doet dat onder meer door met mensen in gesprek te gaan en te interviewen. Evident is voor ons dat Gert-Jan Hospers een onderzoeker is die partijen verbindt en de bezoeker (jong & oud) centraal stelt. Verder zal hij landelijke binnenstadsinitiatieven aan de
Doetinchemse context toetsen en bestaande lokale initiatieven beoordelen. Eind maart brengt hij ons zijn advies uit en bepalen we hoe we als gemeente en binnenstadspartijen samen aan de slag kunnen om onze binnenstad te laten floreren."