Clientenraden op zwart zaad


Clientenraden in thuiszorg en verpleeg- en verzorgingshuizen hebben nog steeds nauwelijks geld voor scholing van hun leden. Die betalen hun scholing soms uit eigen zak. Patientenfederatie NPCF en het Netwerk Clientenraden Zorg (NCZ) maken zich hier zorgen over. Zij willen dat in de wet die de
medezeggenschap van clienten in de zorg regelt een bepaling wordt opgenomen over financiering van scholing van de raden. Voor ondernemingsraden is dat ook geregeld.

Meer invloed, geen geld
Clientenraden krijgen steeds meer op hun bord, maar het ontbreekt vaak aan geld om de leden te scholen. Dat maakt het werk moeilijk omdat de raden in gesprek moeten met beter geinformeerde professionele bestuurders. In grote instellingen is er veelal wel geld voor centrale clientenraden, maar
op lokaal gebied is er geen geld voor scholing en training van clientenraden. In de thuiszorg is vrijwel niets geregeld, terwijl daar de meeste clienten zitten. Directeur Wilna Wind van Patientenfederatie NPCF: "Het is een groot probleem. We moeten mensen kunnen opleiden zodat ze echt hun stem
kunnen laten horen in het gesprek met de instelling."

Geen budget
Die opleidingen zijn er wel, maar ze kosten geld. Voor een masterclass van NCZ en Patientenfederatie NPCF was veel belangstelling, maar toch haakten clientenraden af vanwege de kosten. "Ik vraag me af hoeveel leden van clientenraden dit soort bijeenkomsten kunnen bijwonen. Als we hier twee
personen heen zouden sturen, is dat meer dan ons totale budget voor dit soort activiteiten voor 2015", schreef een lid van een clientenraad in antwoord op een uitnodiging voor een training. Wilna Wind: "Dat is echt zorgelijk. Het gaat over een cursus van pakweg 120 euro. Daar is dus al geen
geld voor. Maar er is wel geld voor een managementtraining voor de bestuurders van een instelling. Dat kost al gauw het tienvoudige."

Behoefte aan scholing
Voorzitter Marika Biacsics van het Netwerk Clientenraden Zorg: "Het is goed dat clientenraden steeds meer invloed krijgen, maar dan moet er ook geld komen om ze te scholen. Alleen dan kunnen ze goed weerwerk bieden aan instellingsbestuurders. Bovendien is het vreemd dat we met zijn allen de
inspraak zo dicht mogelijk bij de client willen brengen, maar dat daar geen budget voor is."

PDF Print [IMG]