Exporterend bedrijfsleven prijst dienstverlening ambassades
Nieuwsbericht | 27-01-2015
Het rapportcijfer dat exporterende bedrijven geven aan de dienstverlening van Nederlandse ambassades en consulaten-generaal loopt tegen de 9. De ambassades in Dhaka (Bangladesh) en Dakar (Senegal) scoren het hoogst en zijn daarmee de winnaars van de Ambassadeprijzen voor respectievelijk de grote en de kleine post. Dinsdag ontvingen de ambassadeurs van beide posten de prijzen uit handen van Fenedex-voorzitter Ad van Hamburg.
De Ambassadeprijzen worden tweejaarlijks toegekend op basis van een onderzoek onder ruim 4.000 leden van VNO-NCW, MKB Nederland en Fenedex. Tot grote posten worden ambassades en consulaten-generaal gerekend met een economische afdeling van vijf of meer medewerkers.
De ambassade in Dhaka onder leiding van ambassadeur Gerben de Jong wordt volgens Van Hamburg speciaal gewaardeerd voor de snelle hulp bij het vinden van potentiele zakenpartners, goed georganiseerde handelsmissies en de betrokkenheid en hulpvaardigheid van de diplomaten die daar werken.
Over de kleine ambassade in Dakar geven veel bedrijven aan waardering te hebben voor de proactieve houding, snelle reacties en de juiste contacten op hoog niveau. Ambassadeur Pieter Jan Kleiweg wordt door ondernemers geroemd om zijn persoonlijke aanpak en tomeloze energie.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken is blij met de grote waardering voor het werk van ambassades en consulaten-generaal. Twee jaar geleden lag de waardering van de bedrijven voor deze dienstverlening rond de 8,5. Uit de enquete blijkt dat het bedrijfsleven in toenemende mate gebruik maakt van de economische dienstverlening van ambassades. Deze week zijn de ambassadeurs terug in Nederland voor de jaarlijkse ambassadeursconferentie.
De VNO-NCW/MKB Nederland/Fenedex Ambassadeprijs (een glazen wereldbol plus oorkonde) is in 1983 ingesteld om meer aandacht te vragen voor het belang van het economisch werk op de diplomatieke posten, en om de waardering voor dat werk tot uitdrukking te brengen.