Gemeente waakt voor zorgvuldigheid in...


23 jan 2015

De komst van de RijnlandRoute brengt voor de gemeente Katwijk belangrijke voordelen met zich mee. Waar de Ir. Tjalmaweg momenteel de drukte in de spits moeilijk aan kan, gaat de RijnlandRoute zorgen voor een betere bereikbaarheid over dit gedeelte van de N206 door een goede verkeersafwikkeling
en -doorstroming. Een betere bereikbaarheid is zeker met het oog op de toekomstige economische ontwikkelingen en woningbouwopgave in deze regio van groot belang. Tegelijkertijd zorgt de aanleg van de RijnlandRoute ook voor meer verkeer door onze regio, wat kan leiden tot nadelige
milieueffecten. Om het vergunningtraject voor de RijnlandRoute niet nodeloos te vertragen, wijst de gemeente de provincie Zuid-Holland erop zorgvuldig met deze milieueffecten om te gaan.

Milieueffecten Berkheide en Coepelduynen

Twee gebieden waar de RijnlandRoute tot nadelige milieueffecten leidt, zijn de Natura2000 gebieden Berkheide en Coepelduynen. Als gevolg van de toename van het autoverkeer zal de concentratie stikstof in deze gebieden toenemen. Juist voor de delen waar de stikstofconcentratie het meest
toeneemt, zijn van Rijkswege geen beheermaatregelen opgelegd om de kwaliteit van het beschermde natuurgebied te waarborgen. Hoewel de toename van de concentratie van stikstof in deze gebieden als gevolg van de RijnlandRoute niet substantieel is, kan toch niet worden uitgesloten dat er
negatieve effecten optreden. Voor deze effecten zou de gemeente - als eigenaar van een aantal percelen in Berkheide - op termijn mogelijk maatregelen moeten nemen. Katwijk zal hierover met de provincie Zuid-Holland, die mede verantwoordelijk is voor de realisering van de RijnlandRoute, in
gesprek gaan.

Onderbouwing

Om de RijnlandRoute te kunnen aanleggen, heeft de provincie bij de Omgevingsdienst Haaglanden een vergunning aangevraagd in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998. Volgens de gemeente is deze aanvraag door de provincie niet volledig onderbouwd. In een eerder stadium heeft de gemeente zelf
een dergelijk traject doorlopen voor het bestemmingsplan Cantineweg. Dit plan werd uiteindelijk door de Raad van State vernietigd vanwege een onvolledige onderbouwing. Wethouder Klaas Jan van der Bent: `Als gemeente willen wij de provincie behoeden voor dezelfde procedure die in het geval van
de Cantineweg tot lange vertraging heeft geleid. Binnen de procedure die de provincie met de vergunningaanvraag doorloopt, hebben wij de mogelijkheid om dit door middel van een zienswijze te doen. Niet omdat de gemeente de vergunning wil verhinderen, maar juist om het verdere proces zo goed
mogelijk te laten verlopen. Daarom denken wij graag aan de voorkant mee.'

Het college van B&W probeert met het indienen van deze zienswijze vertraging in de realisatie van de RijnlandRoute als gevolg van een onnodig langere procedure in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 te voorkomen. De RijnlandRoute is van groot belang voor Katwijk en de Greenport
Duin- en Bollenstreek. Nadrukkelijk aandachtspunt blijft wel de aansluiting van de RijnlandRoute op het vervolgdeel van de N206 dat door de kern Katwijk aan den Rijn loopt. Deze aansluiting maakt geen onderdeel uit van de vergunningaanvraag die nu loopt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marlies Hulshof van de gemeente Katwijk, tel. 071 406 5414 of via het e-mailadres communicatie@katwijk.nl.