Hulp bij het huishouden - hoe zit het nou in Cuijk, Grave en Mill en..


Het onderwerp Hulp bij het Huishouden is veel in het nieuws. Hieronder geven wij antwoord op veelgestelde vragen.

1. Wat wordt bedoeld met hulp bij het huishouden?

Het gaat om huishoudelijke verzorging zoals licht en zwaar huishoudelijk werk, de was en bij sommigen de maaltijdvoorziening.

2. Wat betekent het faillissement van Pantein-Vivent?

Op 14 januari is bekend gemaakt dat het faillissement is uitsproken over Huishoudelijke Hulp Pantein-Vivent. Dit betekent dat Pantein-Vivent stopt met het leveren van huishoudelijke verzorging. Ongeveer 70% van de huishoudelijke hulp in de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert wordt
door Pantein-Vivent gedaan. Het gaat om circa 650 clienten. Voor deze mensen - en voor de medewerkers van Pantein-Vivent die werkzaam zijn in onze gemeenten - zijn de drie gemeenten op zoek gegaan naar een oplossing.

3. Voor welke oplossing is gekozen?

De colleges van de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert hebben op 20 januari besloten de uitvoering van hulp bij het huishouden en huishoudelijke verzorging voor clienten van het failliete Pantein-Vivent over te dragen aan Tzorg. Tzorg is een van de huidige contractpartijen die al in
de gemeenten hulp bij het huishouden bieden, naast BuurtDiensten en BrabantZorg.
Het besluit biedt volgens de drie colleges de meeste kans dat de clienten hun vertrouwde hulp kunnen behouden en dat de continuiteit en kwaliteit van dienstverlening het beste worden gewaarborgd. Ook is Tzorg bereid alle huishoudelijke hulpen van Pantein-Vivent die op dit moment ingezet worden
bij clienten in de drie gemeenten, een baan aan te bieden.

4. Wat betekent dit voor mensen die huishoudelijke hulp krijgen?

De huishoudelijke hulp gaat gewoon door na 1 februari met de zelfde indicatie en het zelfde aantal uren. Alleen zal de hulp voor klanten van Pantein-Vivent vanaf dan door Tzorg geleverd worden. Als de medewerkers van Pantein-Vivent ook voor Tzorg kiezen, dan is het mogelijk dat klanten
dezelfde medewerker blijven zien. Klanten zijn per brief geinformeerd. Deze brief is ook na te lezen op de websites van de gemeenten.

5. Wat betekent het voor medewerkers van Pantein-Vivent?

Tzorg heeft aangegeven dat de medewerkers van Pantein-Vivent welkom zijn om bij Tzorg in dienst te treden. De medewerkers kunnen contact opnemen met Tzorg (www.tzorg.nl/pantein of 088-002 55 00), zodat zij vanaf 1 februari weer aan hun klanten gekoppeld kunnen worden.

6. Waar vind ik meer informatie?

Op de websites van de drie gemeenten vindt u meer informatie. Voor algemene vragen kunt u op werkdagen van 9.00 - 12.00 uur contact opnemen met het cluster Zorg van het Team Werk, Inkomen en Zorg van de gemeente, via telefoonnummer 0485 396 783, of mailen naar wmo-consulenten@cgm.nl .Mocht u
nadere informatie over Tzorg willen, dan verwijzen wij u naar de website http://www.tzorg.nl/pantein. U kunt ook bellen naar 088-0025500.