Contact sleutelwoord bij nieuwe taken gemeente


Voorleeshulp

26 januari 2015 - Vanaf 1 januari kunnen inwoners voor hulp en ondersteuning op het gebied van zorg, jeugdhulp en werk en inkomen terecht bij de gemeente. Veel inwoners zijn persoonlijk geinformeerd wanneer er iets verandert in de zorg of ondersteuning die zij al ontvingen. Zoals verwacht is
er in de eerste weken veel gebeld.

Persoonlijke vragen

Het is goed dat de inwoners de weg weten te vinden en dat zij bij vragen of als er iets niet duidelijk is contact opnemen. Zo is in de eerste weken veel gebeld met vragen over de persoonlijke situatie, bijvoorbeeld door inwoners die gebruikmaken van een persoonsgebonden budget (pgb).
Inwoners die nu ondersteuning aanvragen of al kregen zijn of worden persoonlijk geinformeerd.

Zorg dichtbij

Om zorg dichtbij te organiseren is Leidschendam-Voorburg opgedeeld in vier gebieden. In elk gebied werken professionals van verschillende organisaties, waaronder de gemeente, nauw met elkaar samen. Denk daarbij aan consulenten Wmo of Werk en Inkomen, maar ook maatschappelijk werk of een
huisarts. Deze manier van samenwerken, zorgt voor een integrale aanpak. Problemen kunnen daardoor sneller gesignaleerd en opgelost worden. Het wijkteam zorgt ervoor dat de gemeente de aanpak; 1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur waarmaakt.

Aandacht voor jeugdhulp

Bij opvoeden en opgroeien, horen soms minder makkelijke momenten en onzekerheden. Doorgaans kunnen ouders zaken zelf oplossen. Lukt dat niet, dan biedt de gemeente hulp. Voor de jeugdhulp heeft de gemeente een jeugdteam ingericht, dat opereert vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG),
gevestigd in Leidschendam. Het jeugdteam heeft overleg met partijen als Veilig Thuis om ervoor te zorgen dat niemand onnodig moet wachten op hulp. Voor alle clienten die nog op een wachtlijst stonden zijn inmiddels goede afspraken gemaakt. Door deze samenwerking kan er eerder en effectiever
hulp worden geboden. Zo probeert het jeugdteam duurdere en zwaardere inzet van zorg te voorkomen. Jeugdhulp is gezamenlijk ingekocht met tien gemeenten in de regio. Samen bewaken we ook de kwaliteit van deze zorg.

In contact blijven

2015 is een overgangsjaar. Dat betekent dat veel mensen in 2016 pas echt iets gaan merken van veranderingen in de zorg die zij ontvangen. Uiteraard gebeurt dit niet zomaar en worden inwoners persoonlijk geinformeerd. Daarnaast informeert de gemeente inwoners via de gemeenterubriek in Het
Krantje, de website en www.lv.nl/keerpunt. Voor vragen kunnen inwoners direct bellen met 14 070.