Veelgestelde vragen over betaald parkeren in centrum Haren


RSS

Inmiddels is de nieuwe betaalwijze voor het parkeren in het centrum van Haren volledig ingevoerd. U kunt alleen nog betalen met uw pinpas of via het zogenaamde `belparkeren'. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over dit onderwerp. Zit uw vraag er niet tussen, stuur dan een e-mail naar
gemeente@haren.nl o.v.v. `belparkeren' of bel met telefoonnummer 14 050.

Betaalde parkeerplaatsen (uitgezonderd parkeergarage Voorhorst)

Wat is er veranderd in het betaald parkeren?

U bent gewend dat u op de betaalde parkeerplaatsen in Haren kunt betalen met muntgeld en met uw pinpas via het Dip&Go-systeem. Sinds 26 januari kunt u echter niet meer betalen met muntgeld, maar enkel met uw pinpas of via het zogenaamde belparkeren.

Wat houdt Dip&Go precies in?

Dip&Go is een snelle en veilige manier van pinnen zonder het intoetsen van een pincode. Het voordeel is dat op deze wijze kleine bedragen (tot EUR 50 per transactie) betaald kunnen worden, maar niet het risico wordt gelopen dat een pincode wordt gestolen.

Wat is belparkeren?

Met belparkeren betaalt u snel, veilig en alleen voor uw exacte parkeertijd. U hoeft geen parkeerkaartje te kopen. Alles gaat op basis van uw kenteken. De parkeercontroleurs scannen uw kenteken en kunnen zo zien of u betaald heeft. Belparkeren kan met elk type mobiele telefoon en via elke
telefoonprovider. Het maakt dus niet uit of u een abonnement of prepaid-kaart heeft.

Waar kunt u belparkeren?

Belparkeren is mogelijk op parkeerplaatsen en -terreinen waar u vooraf moet betalen voor parkeren, uitgezonderd parkeergarage Voorhorst.

Met welke providers kunt u belparkeren in Haren?

Om gebruik te kunnen maken van belparkeren, moet u zich eerst aanmelden bij een provider. Voor Haren zijn dit:

* SMS Parking: www.smsparking.nl
* My Order: www.myorder.nl
* Sunhill: www.3377.nl
* Parkmobile: www.parkmobile.nl
* Park-line: www.park-line.nl
* Yellowbrick: www.yellowbrick.nl
* ANWB parkeren: www.anwb.nl/verkeer/nederland/parkeren/anwbparkeren
* MKB Brandstof: www.mkb-brandstof.nl/parkeren
* Multi Tank Card: www.mtc.nl

U bent vrij om te kiezen uit een van deze providers. Sommige providers bieden ook een app aan.

Hoe werkt belparkeren?

1. Als u uw auto heeft geparkeerd en bent aangemeld bij een provider, belt u of sms't u de locatiecode naar de provider. De locatiecode is een nummer van vijf cijfers en staat op de dichtstbijzijnde parkeerautomaat. Dit nummer is voor Haren 97500. Nadat u de locatiecode heeft doorgebeld of
ge-sms't, start uw betaling van het parkeergeld direct.
2. Als u weer vertrekt, belt of sms't u naar uw provider om uw parkeertijd te beeindigen. De betaling van het parkeergeld stopt dan direct.
3. Biedt uw provider een app aan? Dan kunt u ook daarmee de parkeertijd starten en beeindigen.



Wat is het nummer 97500 dat op de parkeerautomaten staat?

Dit is de zogenaamde locatiecode voor het belparkeren. U geeft aan bij uw provider dat u in Haren geparkeerd staat door dit nummer in te voeren. De locatiecode is dus geen telefoonnummer waarmee u zich aanmeldt voor het parkeren.

Wat gebeurt er als u zich vergeet af te melden?

Vergeet u na het parkeren om u af te melden bij uw provider, dan loopt uw parkeertijd door tot de maximaal toegestane parkeerduur of tot het moment dat u op die plaats niet meer zou hoeven te betalen. In Haren is dat op vrijdagavond 21.00 uur en op overige dagen 18.00 uur.

Hoe werkt de betaling?

U betaalt het reguliere parkeertarief van EUR 1,20 per uur, maar alleen voor de exacte parkeertijd. Parkeert u een half uur, dan betaalt u bijvoorbeeld EUR 0,60 en voor een kwartier betaalt u EUR 0,30. De provider houdt uw parkeerkosten automatisch bij. Een overzicht van de kosten vindt u als
u bent ingelogd op uw persoonlijke pagina bij uw provider. Het parkeergeld en de servicekosten worden verrekend via de provider en betaalt u periodiek (bijvoorbeeld per maand). U kunt zelf bij uw provider aangeven op welke manier u wilt betalen (acceptgiro, automatische incasso, enzovoorts).

Parkeergarage Voorhorst

Ook in parkeergarage Voorhorst betaalt u inmiddels voor de daadwerkelijk door u gemaakte parkeerkosten. De slagbomen zijn verdwenen en u hoeft geen kaartje meer te `pakken'. In plaats daarvan zijn wij overgestapt op kentekenregistratie.

Hoe werkt het?

1. U rijdt de parkeergarage in. Een camera registreert uw kenteken.
2. U parkeert uw auto en hoeft verder niets te doen.
3. Wanneer u terugkomt bij de parkeergarage toetst u uw kenteken in bij de betaalautomaat. Vervolgens volgt u de instructies op de automaat om te betalen. U kunt uitsluitend betalen met uw pinpas.
4. U verlaat het parkeerterrein.
5. Uw kenteken wordt door een camera gescand om te kijken of u heeft betaald. Als u betaald heeft, wordt uw kenteken meteen uit de database verwijderd. Heeft u niet betaald, dan krijgt u automatisch een parkeerboete toegestuurd.



Wat als ik geen parkeerplaats kan vinden?

Is er geen parkeerplaats beschikbaar, dan kunt u binnen tien minuten nog de parkeergarage verlaten. U hoeft dan geen parkeergeld te betalen.

Wat als de parkeerautomaat mijn kenteken niet kan vinden?

Als de parkeerautomaat uw kenteken niet kan vinden, probeer het dan opnieuw. Werkt dit ook niet? Neemt u dan contact op via de intercom op de automaat.

Wat gebeurt er als ik niet voldoende afstand houdt bij het inrijden?

Als u de parkeergarage inrijdt, houdt u dan voldoende afstand op uw voorganger. Zo voorkomt u dat de camera's uw kenteken niet goed kunnen registreren en u een parkeerboete krijgt. Bij het verlaten van de garage wordt namelijk uw kenteken nogmaals geregistreerd om te kijken of u daadwerkelijk
betaald heeft.

Is kentekenregistratie wel veilig?

Uw geregistreerde kenteken wordt in een beveiligde omgeving opgeslagen. Heeft u betaald? Dan wordt uw kenteken automatisch meteen uit de database verwijderd.

Algemeen

Wat is de maximale parkeertijd?

Op alle betaald parkeerplaatsen in Haren mag u maximaal 2,5 uur parkeren. U moet dan zelf de tijd in de gaten houden. De parkeertijd loopt automatisch af wanneer de maximale parkeertijd bereikt is. Sommige providers vermelden bij aanmelding de maximale toegestane parkeertijd. Afhankelijk van
uw provider kunt u een waarschuwing krijgen dat de parkeertijd voorbij is. Op de website van de providers staat vermeld of deze service geleverd wordt en wat dit kost.

Worden er boetes uitgeschreven in de maand januari?

Er zijn ondanks de invoeringsproblemen inderdaad parkeerboetes uitgeschreven in de maand januari. Met de reeds uitgeschreven boetes gaan wij coulant om en vanaf 26 januari tot 1 februari worden er geen boetes uitgeschreven. Per 1 februari wordt de handhaving weer opgepakt.

Wat zijn de voordelen van belparkeren en parkeren via kentekenregistratie?

U betaalt in beide gevallen achteraf en dus alleen voor de door u daadwerkelijk gemaakte parkeerkosten. U betaalt dus nooit teveel en u heeft slechts een kleine kans op een boete.

Waarom verandert het betaald parkeren in Haren?

De aanleiding om het betaald parkeren te veranderen is met name de wens vanuit de inwoners en ondernemers om het parkeren klantvriendelijker te maken. De tijdsdruk door het vooraf te moeten betalen voor parkeren, wordt als knelpunt gezien. Dit knelpunt wordt met het belparkeren en het parkeren
op basis van kentekenregistratie in parkeergarage De Voorhorst opgelost. Bij het gebruik van de parkeermeters met Dip&Go betaalt u nog wel vooraf uw parkeergeld.