Aanbevelingen onderzoek toekomst weekmarkt Diemen | Gemeente Diemen


Aanbevelingen onderzoek toekomst weekmarkt Diemen

26 januari 2015

Het onderzoek naar de toekomst van de markt in Diemen is afgerond. De uitkomsten van het onderzoek zijn verwoord in een businessplan `De markt van morgen'.

In het businessplan worden ook concrete aanbevelingen gedaan. Het college wil deze aanbevelingen voorleggen aan de gemeenteraad van Diemen. Doel van de aanbevelingen is ervoor te zorgen dat de markt in de toekomst levensvatbaar blijft en meer bezoekers trekt.

Aanbevelingen

Een belangrijke aanbeveling die wordt gedaan, is het verplaatsen van de huidige marktkramen op de Oudiemerlaan naar het Diemerplein. Hierdoor ontstaat een compacte markt. Met het verplaatsen van de marktkramen, ontstaat meer ruimte op de Ouddiemerlaan om het aantal fietsnietjes uit te breiden.
Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens van veel inwoners het aantal fietsstallingsmogelijkheden uit te breiden in het centrum van Diemen.


Onderzoek toekomst markt

In juni 2013 heeft het college ingestemd met een onderzoek naar een toekomstbestendige weekmarkt en marktcommissie. Het onderzoekt richtte zich op verschillende aspecten van de markt zoals de kwaliteit, uitstraling en opstelling van de markt, landelijke trends en ontwikkelingen. Onderdeel van
het onderzoek is een enquete geweest naar de mening over de markt in Diemen onder de bezoekers van de weekmarkt maar ook het winkelend publiek. Het onderzoek is afgerond en heeft geleid tot het `businessplan De Markt van Morgen Diemen'. Bij het onderzoek is naast de gemeente, de marktcommissie
en CVAH (Centrale Vereniging voor Ambulante Handel) betrokken.

Jeroen Klaasse, wethouder Economische Zaken: `Het college vindt het belangrijk dat Diemen een kwalitatief goede warenmarkt behoudt. Ik wil dan ook graag met de raad in gesprek over de aanbevelingen uit het businessplan. Voor veel mensen hoort de markt gewoon bij Diemen en daar ben ik het
helemaal mee eens'.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------