Hoe werkt het Sociaal Team in Dongen?
Sinds 1 januari 2015 is het Sociaal Team in de hele gemeente Dongen aan de slag. Het team werkt zoveel mogelijk volgens een aanpak waarbij de inwoners, samen met de mensen uit hun eigen omgeving (familieleden, een goede buur of vrienden), zelf in staat worden gesteld om problemen op te lossen
of vragen te beantwoorden. Door deze manier van werken kan iemand zo zelfstandig mogelijk door het leven gaan.
Een voorbeeld uit de praktijk
Agnes is een moeder van 3 kinderen. Een half jaar geleden hebben zij en haar man besloten om te gaan scheiden. Sindsdien zijn de betalingsachterstanden opgelopen en lukt het niet om elke maand de hypotheek te betalen. De woning staat al te koop. Er zijn veel spanningen in het gezin. De relatie
tussen de vader en de kinderen verloopt moeilijk. Vooral de oudste zoon, die bekend is met autisme, heeft erg veel moeite met de veranderingen. Agnes overziet de situatie niet meer en heeft zich deze week ziek gemeld op het werk. Ze ziet in dat er iets aan de situatie moet veranderen.
Zorgloket en Quick Scan
Op maandagochtend meldt zij zich bij het Zorgloket van de gemeente om er achter te komen of zij hulp kan krijgen bij het oplossen van de schulden. De medewerker van het loket gaat in gesprek met Agnes om de hele situatie kort in kaart te brengen. Snel komt ze er achter dat er niet alleen
schulden zijn, maar dat ook de kinderen het moeilijk hebben en dat de opvoeding op dit moment zwaar is voor Agnes. Dit in kaart brengen van de situatie wordt ook wel de Quick Scan genoemd. De medewerker constateert dat er meer aan de hand is dan alleen de schulden en zij bespreekt met Agnes de
mogelijkheid om het Sociaal Team te benaderen.
Huisbezoek
Een medewerker van het Sociaal Team komt bij Agnes op huisbezoek om met haar te inventariseren wat haar grootste zorgen zijn en waar zij op korte termijn mee geholpen wil worden. Tijdens het gesprek wordt er geinventariseerd welke familieleden en vrienden ze heeft, die eventueel wat voor haar
kunnen betekenen. Ze blijkt uit een grote familie te komen. Haar familie weet wel een en ander over haar situatie, maar ze heeft nooit durven vertellen hoe moeizaam het nu gaat. Al gaande het gesprek komt ze tot het inzicht dat `geen hulp vragen en accepteren' haar alleen maar verder in de
problemen zou brengen.
Doelen bepalen en hulp zoeken
Samen met de medewerker van het Sociaal Team bepaalt Agnes welke doelen ze heeft. Ze wil haar boekhouding en financien inzichtelijk hebben, haar schulden afbetalen en een andere woning. Agnes wil graag dat de kinderen het in de weekenden leuk hebben maar ze heeft op het moment geen geld voor
hobby's of sport voor hen. Agnes hoopt dat hierdoor bij haar de spanning zakt, waardoor ze zich beter kan melden op haar werk. Agnes erkent dat ze het niet allemaal alleen kan. Ze schaamt zich voor haar schulden. Ze zet zich toch over deze drempel heen en nodigt een aantal mensen uit die haar
kunnen steunen in deze situatie.
Plan van aanpak
Samen met deze mensen maakt Agnes, met behulp van de medewerker van het Sociaal Team, een plan van aanpak. Opa en oma gaan 1 x per maand oppassen op de kinderen. Een broer van Agnes zal elke zaterdagochtend gitaarles geven aan de kinderen. Een vriendin van Agnes zal elke woensdagmiddag de
dochters van Agnes ophalen van school. Zij worden dan na het eten weer thuisgebracht. Hierdoor heeft de oudste zoon van Agnes thuis rust en kan Agnes hem de aandacht geven die hij nodig heeft. Er wordt een vrijwilliger gevonden via de vrijwilligerscentrale die Agnes helpt de administratie op
orde te brengen. Er wordt afgesproken dat Agnes daarna bij schuldhulpverlening terecht kan. Doordat er een plan is gemaakt lijkt er ruimte te komen voor Agnes om tot rust te komen in deze hectische situatie. Deze rust zorgt ervoor dat Agnes nu zelf in staat is om het gesprek met haar
ex-partner aan te gaan en goede afspraken te maken over de kinderen.
Elke 2 weken heeft Agnes nog contact met de medewerker van het Sociaal Team om te vertellen hoe het gaat. Na een paar maanden is dit contact niet meer nodig omdat het goed gaat met het gezin en de mensen die hen steunen.
Contact
Zoals hier boven beschreven ziet u dat u als inwoner niet rechtstreeks zelf het Sociaal Team kan benaderen. U begeeft zich met vragen naar het zorgloket bij de gemeente, naar uw huisarts of naar bijvoorbeeld het instituut voor maatschappelijk werk. Gewoon zoals u dat al gewend was te doen.
Vanuit die organisaties wordt zo nodig het Sociaal Team ingeschakeld. Desbetreffende organisatie inventariseert in een kort gesprek wat er nodig is in uw situatie en zorgt er voor dat u bij de juiste instantie terecht komt. Als een inwoner wordt aangemeld bij het Sociaal Team, zal de
verwijzende organisatie dit altijd vooraf bespreken met hem/haar bespreken.
Deelnemende partijen Sociaal Team
Het Sociaal Team is dus geen nieuwe organisatie of stichting (er komt ook geen speciaal nieuw loket), maar het is een samenwerkingsverband van verschillende partners en disciplines:
* MEE - Consulent
* Thebe - Wijkverpleegkundige
* IMW - Maatschappelijk werker en voormalig
* Medewerker van Bureau Jeugdzorg
* Contour de Twern - Welzijnswerker
* Gemeente Dongen - Medewerker van Werk, Inkomen en Zorg
Hoe werkt het Sociaal Team?
Het Sociaal Team werkt volgens vaste uitgangspunten:
* vanuit de eigen kracht van de inwoners;
* met behulp van het netwerk van de inwoners;
* preventief: inwoners zijn zo lang mogelijk zelfstandig en zelfredzaam;
* voorkomen van inzet van zwaardere en duurdere zorg;
* een gezin, een plan, een regisseur;
* de professionals in het Sociaal Team maken optimaal gebruik van elkaars deskundigheid en expertise;
* het betreft geen nieuw loket, maar een samenwerkingsverband.
Dongen.nl
www.dongen.nl is aangevuld met alle actuele informatie over Jeugdhulp, Wmo en Participatiewet. U kunt deze informatie vinden via onderstaande links:
* Wonen & Leven: Hulp & ondersteuning
* Wonen & Leven: Werk, inkomen & uitkering
* Wonen & Leven: Sociale Gids