VLOKwijzer helpt consument in professioneel opdrachtgeverschap
Zoetermeer, 23 januari 2015
De eerste editie van de VLOKwijzer biedt consumenten informatie en advies hoe klussen op een duurzame wijze kunnen worden uitgevoerd. Denk daarbij aan het aanbrengen van energie besparende maatregelen of het gebruik van recyclebare materialen. In deze gids delen vakmannen- en vrouwen hun praktijkkennis met de consument. De consument krijgt daarmee de noodzakelijke handvatten om klussen (deels) professioneel uit te besteden. Zo wordt bij ventilatie bijvoorbeeld ook stilgestaan bij het gevaar van koolmonoxide. Hiermee investeert de VLOK tevens in een duurzame relatie tussen consument en klussenbedrijf.
De VLOKwijzer is vanaf 26 januari verkrijgbaar via de VLOK te Zoetermeer.
Vakmanschap kennis delen met de consument
Naar verwachting gaan zo'n 3 miljoen Nederlanders (bron: Metro 15 jan. 2015) het komende half jaar klussen in het rond het huis. Mensen die hun klus willen uitbesteden blijken echter steeds meer moeite te hebben met het stellen van de juiste vragen. Vaak resulterend in een teleurstellend resultaat. Met 'de VLOKwijzer' introduceert de VLOK, de branchevereniging voor klussenbedrijven, een eerste stap waarmee de consument de weg inslaat naar 'professioneel opdrachtgeverschap'. De ambitie is om de VLOKwijzer ook online voor de consument aan te bieden.
Garantie voor de consument
De VLOK is sinds de oprichting in 1983 uitgegroeid tot de branchevereniging voor klussenbedrijven met meer dan duizend leden door heel het land. De VLOK hecht veel waarde aan kwaliteit en persoonlijke service en heeft van oudsher ook het voortouw genomen in het beschermen van de consument. De VLOK is sinds 1998 aangesloten bij de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken te Den Haag en levert zo een unieke nakomingsgarantie voor de consument.
Vooraf adviseren consument
De VLOK heeft recent besloten om behalve op het garanderen van klussen haar focus ook te richten op het infomeren en adviseren van de consument voorafgaand aan het uitbesteden van een klus. Steeds vaker blijkt het professioneel uitbesteden van een klus voor de consument een probleem. Via internet een vage vraag stellen als "kunt u bij mij even een keuken plaatsen" levert een vage offerte op. Dit komt onder andere door een gebrek aan kennis over contracten, duurzaam materiaal en regelgeving en de jungle aan klusuitbesteding sites. Vaak leidend tot een voor beide partijen teleurstellend klusresultaat. De VLOK ervaart bij de kwaliteitsbewuste consument een toenemende behoefte aan 'professionele' hulp.