Hoogtepunten Marktdag Rijkswaterstaat

21-01-2015

Een goede dialoog met de markt, waardering voor het opdrachtgeverschap en een samenwerkingsovereenkomst. Dat is in een notendop de opbrengst van de Marktdag van Rijkswaterstaat. Onder het motto `Samen krachtig de toekomst in' sprak Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, de aanwezige zakelijke partners toe over de gezamenlijke opgave die er voor de toekomst ligt.

Dronkers benadrukt dat het afgelopen moet zijn met prijsduiken en vechtcontracten omdat niemand ermee gebaat is. De sleutel zit in het verbeteren van processen: dan kun je innoveren en ben je `fit for the future'. Hoewel de markt voorzichtige tekenen van herstel toont, drukt de crisis nog altijd zwaar op de sector. Volgens Dronkers is een cultuuromslag nodig: `Voor een gezonde toekomst hebben we elkaar nodig. Samen staan we voor de uitdaging om onszelf de crisis uit te innoveren. Dat kan alleen als we werken aan een nieuwe samenwerkingscultuur met de markt. Rijkswaterstaat wil daarin het voortouw nemen.'

Reputatiemeting

Ook in 2014 heeft Rijkswaterstaat zijn zakelijke partners - bijna vijftienhonderd in totaal - gevraagd welke waardering zij geven aan het opdrachtgeverschap. De waardering van opdrachtnemers voor Rijkswaterstaat is in 2014 onverminderd groot ten opzichte van 2013: het reputatiepercentage bedraagt 72%. Dit betekent dat bijna driekwart van de ondervraagden vertrouwen heeft in Rijkswaterstaat als opdrachtgever. Volgens het onderzoeksbureau Ipsos heeft Rijkswaterstaat hiermee in vergelijking met andere Nederlandse organisaties een bovengemiddeld goede reputatie. Het marktcijfer bleef gelijk op 6.9. Alle uitkomsten van de reputatiemeting vindt u in bijgevoegde presentatie (PDF, 577.6 kB) Download is over enkele minuten beschikbaar .

Goede samenwerking en betrouwbaar

Positieve reacties krijgt Rijkswaterstaat onder meer over de betrouwbaarheid, samenwerking en goede communicatie met de markt. De markt is ook dit jaar weer tevreden over de zorgvuldigheid en correctheid waarmee Rijkswaterstaat omgaat met vertrouwelijke informatie en de snelle betaling. Ook het innovatieve karakter en de bereidheid tot veranderen die RWS het afgelopen jaar heeft laten zien, wordt herkend.

Visie en uitleg veranderingen

De veranderingen die Rijkswaterstaat het afgelopen jaar heeft doorgemaakt roepen nog vragen op. Er is behoefte aan aanvullende uitleg over wat de veranderingen betekenen voor de kennis, contacten en werkwijze van Rijkswaterstaat. Uit het onderzoek blijkt ook dat de markt behoefte heeft aan een visie van Rijkswaterstaat op de toekomst, zodat ze hierop kan anticiperen. De komende tijd zal daarom samen met de markt gewerkt worden aan het verder ontwikkelen van de visie.

Luisteren naar de markt

Cees Brandsen, hoofdingenieur-directeur bij Rijkswaterstaat, is tevreden over het vertrouwen dat de zakelijke markt ook dit jaar weer uitspreekt. `De uitkomsten stemmen tevreden over veel aspecten van onze relatie met de markt. Maar het kan altijd beter! Ook daarvoor biedt het onderzoek van Ipsos aanknopingspunten. Vandaag schetste onze directeur-generaal Jan Hendrik Dronkers de richting die Rijkswaterstaat samen met zijn partners de komende jaren wil inslaan. 2015 wordt het jaar waarin de verbeteringen in de processen zichtbaar worden en investeren we nog meer op uitleggen wat we doen en waarom'.

Samenwerking

Bij de ontwikkelingen op het gebied van samenwerking past ook de aansluiting van Rijkswaterstaat bij de samenwerkingsovereenkomst die de Ingenieursbureaus van de Gemeenten Amsterdam en Rotterdam vorig jaar al aangingen. Hierdoor zijn beide ingenieursbureaus beter toegerust op de maatschappelijke uitdagingen waarvoor zij gesteld staan. Dat Rijkswaterstaat nu op verzoek van beide ingenieursbureaus als volwaardig partner toetreedt is een logisch vervolg op de reeds bestaande samenwerking tussen partijen, o.a. in Neerlands Diep.

Gezamenlijk wordt de aanwezige kennis op gebieden als techniek, proces-projectmanagement, marktbenadering en contractmanagement gedeeld en verder verrijkt. Ook krijgen de experts de gelegenheid om mee te draaien in elkaars organisaties en projecten, om zo publiek opdrachtgeverschap nog verder te professionaliseren en waar mogelijk efficienter te werken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Servicedesk Zakelijk of een email sturen.