Reizigers willen meer controles in plaats van duurdere tickets


vrijdag, 23 januari 2015 09:35

Minder dan de helft van de treinritten gecontroleerd

Uit een steekproef van 436 ritten blijkt dat amper 44% van de treinreizigers onderweg zijn ticket of abonnement moet tonen. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be vragen meer controles. Dat is een beter alternatief dan de 7 eurotoeslag voor wie zijn ticket in de trein wil betalen.

Teveel reizigers stappen zonder ticket in de trein met de bedoeling zwart te rijden. Om dit tegen te gaan, maakt de NMBS een ticket in de trein 7 euro duurder vanaf 1 februari. "Maar niet iedereen die bij de treinbegeleider een ticket wil kopen, is een zwartrijder", stellen TreinTramBus en
Navetteurs.be. "Onverwacht gesloten loketten, te weinig automaten, een file bij de automaat, defecte automaten, vertraging van een aansluitende bus of tram: het zijn legitieme redenen om zonder ticket in te stappen en bij de treinbegeleider te betalen. Die mensen worden voortaan wel op gelijke
voet behandeld met zwartrijders. We vrezen dat dit tot meer agressie in de trein zal leiden."

"Als reizigers in de verleiding komen om zonder ticket in te stappen, met de bedoeling zwart te rijden, is dat een gevolg van een tekort aan controles", zeggen de reizigersverenigingen. "Om dit tegen te gaan vragen we meer controles in de trein. We hielden een steekproeftelling, en daaruit
blijkt dat de controles te wensen overlaten: op 436 ritten in de maand januari werd slechts 44% gecontroleerd. Op korte ritten minder dan een kwartier was dat zelfs maar 27% . Wie van of naar Brussel reed, moest een keer op drie zijn ticket of abonnement bovenhalen.

TreinTramBus en Navetteurs.be vragen aan de NMBS een actieplan voor meer controles onderweg door hiervoor meer personeel beschikbaar te stellen. Dit moet leiden tot minder zwartrijden en minder agressie in de trein. Bovendien is het ook belangrijk dat treinbegeleiders tijdens de rit
aanspreekbaar zijn om informatie te verstekken of reizigers te helpen die hun aansluiting dreigen te missen.

Volgens tijdstip:

+-----------------------------------------------------+
| | N | controles | % controles |
|---------+-----+---------------------+---------------|
| Spits | 255 | 109 | 42% |
|---------+-----+---------------------+---------------|
| Dal | 155 | 75 | 48% |
|---------+-----+---------------------+---------------|
| Weekend | 26 | niet representatief | -- |
+-----------------------------------------------------+

Volgens afstand:

+--------------------------------------------+
| | N | controles | % controles |
|------------+-----+-----------+-------------|
| Kort | 52 | 14 | 27% |
|------------+-----+-----------+-------------|
| Middellang | 327 | 146 | 45% |
|------------+-----+-----------+-------------|
| Lang | 57 | 33 | 57% |
+--------------------------------------------+

Volgens bestemming/herkomst:

+-------------------------------------------------------------+
| | N | controles | % controles |
|-----------------------------+-----+-----------+-------------|
| Bestemming/herkomst Brussel | 242 | 78 | 33% |
+-------------------------------------------------------------+

Share/Save/Bookmark