De Inkoopdag gelast januari editie af en introduceert nieuwe oplossingen


Voortbestaan van zelfstandige mode retail MKB afhankelijk van vergaande samenwerking, investeringen en reorganisatie op kort termijn.

AMSTERDAM, 20150122 -- MKB mode retail blijkt niet levensvatbaar zonder investeringen en samenwerkingsverbanden op kort termijn. De Inkoopdag past hun beursconcept aan en introduceert nieuwe diensten om beter in te spelen op behoeften van merken en retailers. De voor 25 en 26 januari geplande editie wordt afgelast en de vernieuwde beurs wordt in april 2015 geïntroduceerd.

Retailers staan onder druk om op kort termijn te reorganiseren en investeren in technologie. Het marktaandeel van mobiele en online verkoop zal verder toenemen. Naar verwachting zullen een aantal relatief nieuwe technologieën definitief doorbreken en breed worden ingezet. Het gaat onder andere om: “The Internet of Things, Big Data, Cloud oplossingen, (Mobile) e-commerce, Business Intelligence en iBeacons. De voordelen die deze ontwikkelingen bieden zijn van dien aard dat ze praktisch een vereiste worden voor commercieel succes.

Iedere retailer zal op kort termijn in deze zaken moeten investeren. (Bron Inretail retail2020, sectorrapportages ABN AMRO, ING en Rabobank.). 

Veel MKB'ers zijn door de aanhoudende crisis door hun reserves heen. Dit beperkt hen in het doen van de nodige investeringen.

Het voorgaande wordt bevestigd door retail experts zoals Paul Moers en in sector rapporten van de banken. Paul Moers noemt deze bedrijven brandhout genoemd, de Rabobank spreekt van het scheiden van kaf en koren. Beiden insinueren hiermee dat deze bedrijven tekort schieten en verkeerde keuzes maken.

Verdere faillissementen drukken de resultaten van hun leveranciers, vaak zijn dit MKB'ers, die op deze manier onder druk komen te staan. Het “brandhout” kan zo leiden tot een domino-effect of “bosbrand”. Gezien de substantiële economische bijdrage die deze partijen leveren aan de Nederlandse economie zouden de gevolgen niet te overzien zijn.

Voorwaarts geïntegreerde organisaties zoals de H&M en Zara, ondervinden, vanwege hun zelfstandigheid en hun positie als multinational, geen negatieve gevolgen maar gedijen bij de huidige marktomstandigheden. Deze partijen vervangen retailers in het straatbeeld.

Door nauw samen te werken en gezamenlijk te investeren kunnen Nederlandse MKB'ers de voordelen van voorwaarts geïntegreerde partijen deels dupliceren en de uitdagingen het hoofd bieden. Mits dit op kort termijn wordt gerealiseerd. 

Om dit te bereiken moeten de verschillende ondernemers met elkaar in dialoog. Evenementen kunnen hierin een belangrijke rol spelen.  Modevakbeurzen zijn in de modesector de enige massaal bezochte evenementen. Deze bevinden zich momenteel in lastig vaarwater. Het recente faillissement van Bread & Butter, een van de grootste en bekendste vakbeurzen is hiervoor kenmerkend.

Het is de doelstelling van De Inkoopdag om bij te dragen aan positieve veranderingen in de markt.

De Inkoopdag heeft inmiddels nieuwe oplossingen ontwikkeld die aansluiten op  de behoeften van retailers, merken én de consument.

Door één van de oplossingen kunnen zowel consumenten als zakelijke inkopers de beurs ervaren en bijdragen aan een voor alle partijen positieve ervaring. 

Minervus, de nieuwe dienst van De Inkoopdag, moet winkeliers de gelegenheid bieden om op basis van maandabonnementen te beschikken over essentiële technologie, waaronder een POS en ERP systeem, een (mobiele) eCommerce oplossing en een iBeacon platform. De diensten zijn eenvoudig in gebruik, werken op tablets en eenvoudige computers, zijn geoptimaliseerd voor gebruik door  winkeliers en vereisen geen grote investeringen.

De editie die gepland stond voor 25 en 26 januari 2015 is qua opzet gelijk aan de eerdere edities en sluit niet langer aan bij de doelstellingen van de organisatie. Het positieve effect zou voor de bezoekers en exposanten,  zonder de geplande aanpassingen te beperkt zijn. De directie van De Inkoopdag ziet zich daarom gedwongen deze januari editie af te lassen. Vanaf de volgende editie in april worden de eerste aanpassingen aan de beurs doorgevoerd.

Orlando Praag, mede oprichter van De Inkoopdag had het volgende te zeggen: “Gezien de staat van de sector is het niet verantwoord om diensten aan te bieden waar je als directie niet volledig achter staat. Wij voelen ons er beter bij nu hand in eigen boezem te steken, al valt ons dat erg zwaar. Wij zijn enthousiast over de herstructurering van de beurs en  aankomende veranderingen en zijn ervan overtuigd van onze beslissing. Bezoekers die een toegangsbewijs hebben aangeschaft zullen uiteraard worden vergoed.“

-Einde bericht-