CDA: koppelen van pseudoniem aan gegevens van kinderen goede zaak

22/01/2015

CDA: koppelen van pseudoniem aan gegevens van kinderen goede zaak

Het CDA is blij dat er een systeem komt waarmee uitgevers van digitaal lesmateriaal leergegevens van kinderen op basisscholen wel kunnen gebruiken, maar niet kunnen zien van welk kind het is. De gegevens van de kinderen worden gekoppeld aan een pseudoniem. Dat moet de privacy van de kinderen garanderen. CDA onderwijswoordvoerder Michel Rog: "Het is een goede stap, maar waarom zijn deze gegevens niet vanaf het prille begin geanonimiseerd of van een pseudoniem voorzien? De staatssecretaris was in maart 2014 al gewaarschuwd door een alarmerend rapport van PWC over privacy en beveiliging. Dat rapport heeft een half jaar in een bureaula op het ministerie stof liggen happen, terwijl actie geboden was."

Aanleiding voor het debat was een rapport waaruit vorig jaar bleek dat basisscholen persoonsgegevens van jonge kinderen verstrekken aan vier uitgevers. Die gebruiken die vervolgens voor het opstellen van digitaal lesmateriaal, maar de Tweede Kamer wil niet dat commerciele bedrijven als uitgevers over de privegegevens beschikken.

Met het nieuwe systeem blijven kinderen gewoon als zichzelf inloggen. Maar hun naam wordt automatisch een pseudoniem op het moment dat de school gegevens deelt met de uitgever. Die kan dan wel de ontwikkeling zien van het pseudoniem en daar nieuwe lesprogramma's op afstemmen. Dat zou niet kunnen als de gegevens worden geanonimiseerd.