Dongfeng Race Team schrikt wakker

Leidschendam, 22 januari 2015

Dongfeng Race Team schrikt wakker

Leg 3 
DTL
(NM) 
GAIN/LOSS
(NM) 
DTF
(NM) 
Speed
(kt) 
DFRT 0 0 921.8 8 
ADOR 41.7 2 963.5 11 
ALVI 44.9 3 966.7 11 
TBRU 44.9 2 966.7 11 
MAPF 45.8 2 967.6 11 
SCA1 114.3 10 1036.1 11 
VEST Did Not Start 

Groot was de schrik voor koploper Dongfeng Race Team toen op donderdag 22 januari de tack line van een belangrijk voorzeil brak. Het incident gebeurde op de Zuid-Chinese Zee met nog 945 nautische mijlen (nm) te gaan. Na vijf dagen zwoegen door de gevaarlijke Straat van Malakka bleef de hoop op de zege in de derde etappe van de Volvo Ocean Race overeind. Totdat de J1 een vlucht nam.

De tack line van de J1, een voorzeil dat aan de wind wordt gebruikt, knapte plotseling, waarna het 132m2 doek langs het voorstag naar boven schoot. Kevin Escoffier (FRA) en Eric Péron (FRA) bekommerden zich direct om het probleem. Ze hadden 30 minuten nodig om een tijdelijke, vervangende riem te fabriceren en de J1 opnieuw te hijsen. Escoffier probeert nu aan boord een volledige vervanging te maken. Daarvoor ontving hij van het Volvo Ocean Race Boatyard-team per e-mail de exacte specificaties. Ondanks het voorval heeft het Chinese team van schipper Charles Caudrelier (FRA) nog altijd een voorsprong van 41,7 nm op Abu Dhabi Ocean Racing.

Een overwinning in thuishaven Sanya zou Caudrelier en zijn mannen 2 grote redenen tot feestvieren geven: ze winnen dan als eerste Chinese campagne een etappe in de 41-jarige geschiedenis van de race en ze pakken daarmee de leiding in het totaalklassement na 3 van de 9 etappes.

Voor zowel Caudrelier als teamchef Bruno Dubois (BEL) geldt de gebeurtenis als een tijdige alarmbel met zo’n mijlpaal voor het grijpen. De rest van de vloot vaart 41 tot 114,3 nautische mijlen achterop. “Ik haat problemen aan de boot, maar in zekere zin ben ik blij dat dit nu gebeurt. Wellicht dat het iedereen wakker heeft geschud. We zijn nog ver weg van winst in Sanya”, aldus Dubois.

Caudrelier voegt daaraan toe: “Natuurlijk zijn we blij met de gezonde voorsprong, maar die kan zomaar verdwijnen door mechanische defecten zoals deze of door allerlei andere problemen.”

In het laatste positierapport zeilde Dongfeng 39,9 nm voor Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) met de volgende 3 boten -Team Alvimedica (Charlie Enright/USA), Team Brunel (Bouwe Bekking/NED) en MAPFRE (Xabi Fernández/ESP)- binnen een afstand van 1 nm van elkaar verwijderd. Het Nederlandse Team Brunel vecht hard om de aansluiting met hun rivalen Dongfeng en Abu Dhabi te behouden. Dit drietal voert momenteel met gelijke aantal punten het totaalklassement aan. Team Brunel vaart nek aan nek met Team Alvimedica in vierde positie.

Team SCA (Sam Davies/GBR) in zesde positie is echter de snelste VO65 van de vloot. De vrouwen, onder wie de Nederlandse Carolijn Brouwer, maakten in de 3 uur tot aan het positierapport van 11.55 uur 14 nm goed in 22 knopen wind.

De koplopers worden aanstaande dinsdag 27 januari op de finishlijn in Sanya, Hainan Island op het meest zuidelijke punt van China, verwacht.