Journalistiek moet ondernemender

19 januari 2015

Donderdag 22 januari installeert Windesheim dr. Andra Leurdijk als lector Entrepreneurial Journalism. Leurdijk haakt met haar onderzoek in op recente en blijvende veranderingen in de journalistiek. Haar stelling: een stevige journalistieke infrastructuur vraagt om meer ondernemerschap.

Hoe kunnen redacties en journalisten effectief veranderen? Hoe kunnen ze zich `handhaven' in het digitale medialandschap? Wat zijn werkende verdienmodellen in een wereld waarin het nieuws altijd en overal voorhanden is? Andra Leurdijk: `Ondernemende journalistiek anno 2015 vereist behalve nieuwe businessmodellen ook communicatie met het publiek, samenwerking met onder andere vormgevers, ICT-ers en social media experts en een open cultuur op de werkvloer.'

Paneldiscussie

Leurdijk is van mening dat succesvolle nieuwe journalistieke diensten ontstaan waar inhoudelijke en zakelijke innovaties elkaar ontmoeten. Na haar lectorale rede op donderdagmiddag 22 januari reageert een panel van hoogleraren en lectoren Journalistiek op deze stelling.

Onderzoekslijnen lectoraat

Het lectoraat Entrepreneurial Journalism onderzoekt de vijf elementen van entrepreneurial journalism - innovaties, leercultuur, publiek, verdienmodellen en samenwerking - in hun onderlinge samenhang. Op dit moment lopen onderzoeken naar de digital first strategie op regionale redacties, de organisatie van een open en vernieuwende leercultuur op redacties en samenwerking in de regionale journalistiek.

Maatschappelijke ontwikkelingen

De roep om meer ondernemerschap in de journalistiek is onder meer een logisch gevolg van opkomst van het internet en de toegenomen beschikbaarheid daarvan via allerlei platforms en apparaten. De mogelijkheden voor nieuwe journalistieke diensten zijn ongekend, de concurrentie groot. Een tweede ontwikkeling die entrepreneurial journalism noodzakelijk maakt, is het krimpen van de vaste redacties. Journalisten in vaste dienst moeten plaats maken voor een groeiende groep freelancers.Tot slot zijn het de nieuwe, startende journalistieke bedrijven die het nadenken over verdienmodellen en ondernemerschap in de hand werken.

Toegepast onderzoek

Het uitgangspunt is - uiteraard - dat de onderzoeksresultaten nuttige inzichten opleveren. Maar ook bruikbare handreikingen en methoden voor de beroepspraktijk. Het toegepaste onderzoek van het lectoraat Entrepreneurial Journalism wil bijdragen aan versterking van de journalistieke infrastructuur in Nederland. Deze aanpak sluit aan bij de visie van Windesheim; een vernieuwende kennisinstelling die niet alleen waarde creeert voor medewerkers en studenten, maar ook voor het beroepenveld en de maatschappij.

Andra Leurdijk

In 1989 studeert Andra Leurdijk af bij de vakgroep politicologie van de Universiteit van Amsterdam. Aan dezelfde universiteit promoveert ze in 1999 op televisiejournalistiek en de multiculturele samenleving. In diverse functies onderzoekt Leurdijk vervolgens mediamarkten, mediagebruik en mediabeleid. Zo werkt ze tien jaar bij onderzoeksinstituut TNO op het terrein van media en innovatie. Naast haar aanstelling als lector bij Windesheim heeft Leurdijk een eigen bedrijf Forallmedia waarin ze werkt voor opdrachtgevers als de publieke omroep, European Broadcasting Union, de overheid en de Europese Commissie.

Meer informatie

De installatie van Andra Leurdijk vindt plaats in het Auditorium van Windesheim: C-gebouw, Campus 2-6, Zwolle. De bijeenkomst op 22 januari begint om 14.30 uur en duurt tot 16.45 uur. Belangstellenden zijn welkom. Via windesheim.nl/onderzoek en windesheim.nl/agenda vindt u meer informatie.