Structurele oplossing voor lekkages Chasseparking


Geschreven op: 22 januari 2015

Het college van burgemeester en wethouders wil de lekkages in de Chasseparking structureel oplossen. De lekkages worden veroorzaakt door de zogenoemde dilatatievoegen op het parkeerdek. Dit soort voegen wordt aangebracht op grote oppervlakken om krimp en uitzetting van materiaal op te vangen.
Om het probleem definitief op te lossen moeten de bestaande dilataties worden afgedekt met een waterdicht vlies. Dat betekent dat ook de natuurstenen bestrating moet worden verwijderd en daarna weer moet worden aangebracht. Het college vraagt hiervoor aan de gemeenteraad een krediet van EUR
1.765.000,-.

In 2002 is de Chasseparking opgeleverd. Architect is OMA (Office for Metropolitan Architecture, opgericht door Rem Koolhaas e.a.) die eveneens verantwoordelijk was voor het masterplan voor het Chasseterrein. Op het dak van de garage ligt een openbaar plein ontworpen door West 8. Het plein is
afgewerkt met een combinatie van natuurstenen keitjes en antracietgrijs asfalt in een driehoekig patroon die de kniklijnen in het dak van de garage volgen. Al binnen enkele jaren na de opening was er sprake van scheurvorming en lekkages. In 2010 is geconstateerd dat de oorzaken van de gebreken
terug te voeren zijn op diverse factoren, waaronder ontwerp- en uitvoeringsfouten in combinatie met bezuinigingsmaatregelen. Er is niet voldoende juridische grond gebleken om een of meerdere partijen aansprakelijk te stellen.

In de loop der jaren zijn maatregelen genomen zoals het injecteren van scheuren in vloer en wand en het opvangen van lekwater van het dak. Dit om de overlast voor de gebruikers zoveel mogelijk te beperken. Een structureel herstel van de dilataties is nu echter nodig om de kans op betonrot en
daarmee hoge vervolgschade te voorkomen. In het najaar van 2014 is een specialist op dit gebied, Betonrestore, gevraagd een laatste onderzoek te doen naar de constructie gekoppeld aan een advies voor de uitvoering. Het bedrijf heeft op circa 80 plaatsen in de garage en op het dek de
constructie opengelegd om helder te krijgen wat de dilataties nu voor probleem geven en op welke wijze dit kan worden opgelost.

In het onderzoek zijn tevens de verzakkingen op het plein meegenomen. Deze hebben geen relatie met de lekkages en het parkeerdek maar vanuit een oogpunt van efficientie wordt het herstel hiervan nu meegenomen in de integrale aanpak. De kosten hiervoor van maximaal EUR 270.000,- worden vanuit
het regulier onderhoudsbudget verhardingen betaald.

De bevindingen van Betonrestore en een voorstel voor herstel zijn vastgelegd in een rapport.
De bestrating van het plein wordt ter hoogte van de dilataties verwijderd. Vervolgens wordt een waterdicht vlies aangebracht om de dilataties af te dekken. De bestaande natuurstenen keitjes zijn gestraat op een vlijlaag van cementgebonden, watervoerend grind. De voegen tussen de keitjes zijn
afgewerkt met specie. De keitjes kunnen gedeeltelijk worden hergebruikt. Er is ook een iets goedkopere oplossing mogelijk waarbij de natuurstenen klinkers worden vervangen door betonplaten in de vorm van een mal van de klinkers. Deze variant heeft niet de voorkeur van het college omdat deze
oplossing het patroonontwerp zou doorkruisen en daarmee forse afbreuk zou doen aan de kwaliteit en aanzien van het plein.

Wethouder Selc,uk Akinci van Mobiliteit: "Dit probleem moet nu voor eens en voor altijd uit de wereld. Dat kost een hoop geld maar dan zijn we er wel vanaf. Herstel doen we niet alleen om de wateroverlast te verminderen. Het is ook pure noodzaak. Als we het niet aanpakken, ontstaat er
structurele schade in de vorm van betonrot en dan zijn we veel verder van huis. En wat we doen wil ik goed doen: met behoud van de oorspronkelijke bestrating en daarmee de uitstraling van het plein"

De commissie Ruimte bespreekt dit voorstel op 10 februari en op 5 maart neemt de gemeenteraad hierover een besluit.

Plaats:
Breda
Publicatiedatum:
22 januari 2015