Gevestigde autofabrikant helpt elektrisch rijden mondjesmaat vooruit
19 januari 2015
Hoewel de elektrische auto duidelijk bezig is aan een opmars, zal deze vorm van vervoer niet vanzelf de wereld veroveren. Daarvoor is meer stimuleringsbeleid nodig. Bovendien zou de overheid ook de weg naar andere duurzame vormen van vervoer open moeten houden. Dit concludeert NWO-onderzoeker
Will Sierzchula die op maandag 19 januari promoveert aan de Technische Universiteit Delft.
Sierzchula onderzocht hoe de auto-industrie de ontwikkeling en commercialisering van elektrische voertuigen heeft benaderd. Hij constateerde onder meer dat autofabrikanten hiervoor allianties zijn aangegaan met andere partijen die relevante expertise hebben. 'Gevestigde' fabrikanten hebben dit
meer gedaan dan innovatieve 'start-ups' - nieuwe en vaak kleine bedrijven die zich volledig richten op innovatieve producten. Zo werd het voor de gevestigde fabrikanten mogelijk om naast de conventionele modellen op benzine en diesel ook elektrische modellen te ontwikkelen.
Dichtbij het oude
Uit het onderzoek van Will Sierzchula blijkt ook dat de gevestigde autofabrikanten zich in toenemende mate richten op hybride voertuigen. Daarin verschillen ze van de start-ups, die radicaal innoveren met 100% elektrische modellen. Sierzchula: 'De gevestigde fabrikanten blijven als het ware
steeds heel dichtbij het oude en bekende beeld van wat een auto is en innoveren slechts in kleine stapjes.'
Overgang gaat heel langzaam
Tot op heden zijn juist de gevestigde fabrikanten verantwoordelijk voor de verkoop van de overgrote meerderheid van elektrische auto's. Sierzchula: 'Zo blijft de opkomende branche van elektrische voertuigen sterk verbonden met het bestaande paradigma rond autorijden. Formaat van de auto en
prestaties zijn hierbij heel belangrijk. In die zin is er minder sprake van innovatie dan het geval zou kunnen zijn. Ook heb ik geconstateerd dat de autofabrikanten zich vooral richten op voor hen makkelijk bereikbare markten, in eigen land bijvoorbeeld. Dat stimuleert het wereldwijd gebruik
van elektrische auto's niet. Als er al een volledige overgang naar elektrisch rijden gaande is, dan gaat die wel heel langzaam.'
Sterker en ander beleid
Sierzchula: 'Als de overheid elektrisch rijden een boost zou willen geven, dan zouden strengere richtlijnen over uitstoot kunnen helpen. Ook moet het aantal oplaadpunten dan worden uitgebreid. De overheid kan elektrisch rijden ook fiscaal stimuleren en daarnaast kunnen voorlichtingscampagnes
consumenten positief beinvloeden. Een ander belangrijk punt is dat beleidsmakers het beleid niet volledige zouden moeten richten op de techniek in de huidige elektrische auto's. De overheid zou ook middelen beschikbaar moeten stellen voor verdere ontwikkeling van een bredere waaier aan
aandrijvingstechnieken.'
Achtergrondinformatie
Het promotie-onderzoek `Development and Early Adoption of Electric Vehicles, Understanding the tempest' door William Sierzchula maakt deel uit van het programma 'Electric vehicles: early stage adoption processes', een onderdeel van het NWO-programma Energy Transitions. Promotor is prof. dr.
Bert van Wee en copromotor is dr. Kees Maat.
Meer informatie bij Will Sierzchula (W.S.Sierzchula@tudelft.nl) of Kees Maat
(C.Maat@tudelft.nl)
Bron: NWO