'De beste motivatie voor verandering is ellende'


Verslag vierde masterclass The Challenge
Ik ben fan

* 22 jan 2015
VondelCSVondelCS, Vondelpark 3, 1071 AA Amsterdam
Kaart
Vondelpark 31071 AAAmsterdam,
Door
Stimuleringsfonds voor de JournalistiekStimuleringsfonds voor de Journalistiek

Dit keer geen doorsnee presentatie van een expert tijdens de vierde masterclass van The Challenge. Martijn Arts (managing director van communicatiebureau Total Active Media) laat de invulling van de avond over aan de deelnemende teams. "Jullie zitten hier niet om mijn verhaal aan te horen,
maar om dingen te leren voor je eigen project, dus vraag maar raak."

* Tag personen
[USEMAP]

Vierde masterclass The Challenge

Wat zijn de belangrijkste dingen die jij geleerd hebt bij het opzetten van je eigen bedrijf, wordt er gevraagd. "Ik heb nooit de intentie gehad om een bedrijf op te zetten. Het begon met een idee in de kroeg en als bijverdienste, na de studie werden we groter en serieuzer. Ik dacht altijd dat
ik de eerste zou zijn die weg zou gaan, maar uiteindelijk heb ik alle partners uitgekocht. Het is belangrijk om daar vooraf goede afspraken over te maken."

Waardebepaling is bewijslast

Als je met vrienden samenwerk is het belangrijk eerlijk tegen elkaar te zijn: "Accepteer niet te lang dingen waar je eigenlijk wat van zou moeten zeggen."
Mocht je toch in een conflict belanden, of een van de partners wil er gewoon uit stappen, dan moet er iemand uitgekocht worden, en gaat het om waardebepaling. Maar ook bij eventuele investeringen is dat belangrijk. Een start-up bestaat voor een heel groot deel uit goodwill. Daarom is het van
belang om zo snel mogelijk je aannames te gaan bewijzen, vertelt Martijn. "Laat zien dat wat je zegt ook daadwerkelijk zal gebeuren. Dan heb je wat om te laten zien aan een investeerder."

"Wat ik ook geleerd heb is dat je je niet moet laten domineren door routines." Door problemen of situaties vanuit een andere kant te bekijken kan je tot nieuwe inzichten komen en vernieuwen. "Wij hebben eens aan de rand van een faillissement gestaan. Door de zaken vanuit een ander perspectief
te bekijken, kwamen we eruit. De beste motivatie voor verandering is ellende." Intuitie is daarbij heel belangrijk, vertelt Martijn. "Volg je gevoel. Je kan beter spijt hebben van dingen die je gedaan hebt, dan van dingen die je niet gedaan hebt." En als laatste: "het beste wat werkt, is meten
wat werkt". Stel doelstellingen SMART op, dan zijn ze goed te meten en weet je hoe je ervoor staat. Met de data die je verzamelt kan de doelgroep ook beter aangesproken worden. Klassieke reclame werkt volgens het one to many principe, heel veel mensen benaderen via massamedia, waarvan slechts
een heel klein deel relevant is. Volgens Martijn kunnen de teams dat beter anders doen. "Focus niet op possibility to see, maar certainty to see. Dus investeer in de mensen waarvan je zeker weet dat ze geinteresseerd zijn."

Een minuut, een beeld

Dan is het tijd voor de teams om hun ideeen te pitchen voor Martijn, in een minuut en met een beeld. Nog een korte tip over pitchen in het algemeen voordat het eerste project aftrapt: bedenk wat het doel van je pitch is. "Kom je bijvoorbeeld iemand tegen in de lift, bedenk dan wat je wilt: een
visitekaartje, een contact of een afspraak. Daar kan je in je verhaal naartoe werken. En heel belangrijk, de meest voorkomende fout: vergeet je verhaal niet af te ronden en daadwerkelijk naar die afspraak of dat visitekaartje te vragen."

'Enthousiasme is het meest verneukeratieve dat er is'

Na de pitch van De Tribune, een online podium voor achtergrondartikelen en longreads over sport, volgt de vraag: waarom moet dit er komen? Omdat wij er zelf behoefte aan hebben en we dat in onze omgeving ook horen, vertelt het team. Enthousiasme is leuk, maar volgens Martijn ook heel
gevaarlijk. "Het is het meest verneukeratieve dat er is." Er zijn hele makkelijke manieren om te testen of er echt interesse is in je product. "Maak een Google Adwords-campagne aan voor je (fictieve) product. Dan kan je door de clicks die je krijgt heel eenvoudig meten of er interesse is."

Blijf dicht bij jezelf om zenuwen te vermijden

Pitchen voor een grote groep blijft spannend, en dat is bij sommige presentaties te merken. Maar ook als de zenuwen de overhand nemen, herpakken de deelnemers zich om hun verhaal af te maken. Een tip van Martijn om te zorgen dat je verhaal er soepel en naturel uitkomt: blijf dicht bij jezelf
en gebruik voorbeelden die dicht bij jezelf liggen, dan spelen zenuwen veel minder een rol.

Ook belangrijk bij een presentatie: zorg dat je wat kan laten zien. Veel ideeen die gepitcht worden kunnen gewoon met Photoshop gemaakt worden, of in ieder geval een prototype, vertelt Martijn. "Dat is de lean methode: gebruik de middelen die je hebt en maak iets, ga aan de slag. Het zoeken
naar technologische oplossingen is uitstel van je eigen bewijslast." Het team van Page Facts doet dat als een van de weinige goed, door niet hun logo te tonen, maar een screenshot van het prototype in werking.

`Het houdt hier niet op'

Als alle teams gepitcht hebben is het aan Martijn om de punten te verdelen waarna een team The Challenge moet verlaten. Die eer is deze week helaas aan Yourbootstrap.org, van Maurits Reijnoudt. "Bedankt voor deze kans, ik heb er maar een woord voor: kut. Maar ik heb heel veel geleerd en het
houdt hier niet op."

Volgende week wordt de masterclass Journalistiek en ondernemerschap gegeven door Paul van de Cingel (econoom en docent) en Eric Smit (Follow the Money), en gaan de teams aan de slag met het maken van scenario's.

Lees meer

* Bekijk hier een overzicht van de projecten die nog meedoen aan The Challenge

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel