Connexxion wint aanbesteding openbaar vervoer in Haarlem-IJmond


22 januari 2015

De provincie Noord-Holland heeft het openbaar vervoer in Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort voor de periode december 2015 t/m december 2025 aan Connexxion gegund.

Op 13 december 2015 start Connexxion met 16 elektrische bussen, 28 schone dieselbussen en 56 bussen die rijden op groen gas.

Duurzaamheid

Het busvervoer in Haarlem-IJmond kent binnen 4 jaar de minste uitstoot van CO2 en fijnstof. Door de inzet van (uiteindelijk) 78 elektrische bussen is een groot deel van de vloot zonder emissie (Zero Emissie). Het nieuwe wagenpark wordt gefaseerd ingevoerd. Dat biedt Connexxion de mogelijkheid
om samen met onder meer TNO uitgebreid te onderzoeken welke ZE-bussen, in combinatie met de bijbehorende laadinfrastructuur, technisch, functioneel en economisch de beste keus zijn. De 56 aardgasbussen rijden tot 1 januari 2019 en gaan rijden op groen gas.

Connexxion gaat bij de start van de concessie rijden met 16 elektrische bussen, waarvan er 9 worden ingezet op de lijnen 4 en 14. Met de overige 7 bussen worden proeven gedaan om te onderzoeken welk type bus het meest geschikt is om in 2019 de bussen op groen gas te vervangen door elektrische
bussen.
Deze aanpak leidt bij de start van de concessie al tot een afname van de CO2-uitstoot van 60%. Ook wordt een sterke reductie van andere vervuilende stoffen en geluid gerealiseerd.

Vervoeraanbod

Connexxion zet in op een aantal verbeteringen zoals:

* In Beverwijk wordt lijn 73 (Haarlem-Schalkwijk - Uitgeest) versneld door een andere route te rijden en gaat lijn 74 op een deel van de huidige route van lijn 73 rijden;
* Er rijden vaker bussen op lijn 82 (Amsterdam - Sloterdijk - IJmuiden);
* Het traject van R-netlijn 385 (huidige lijn 75 Haarlem - IJmuiden) krijgt overdag een hogere frequentie met tenminste een 10-minutendienst en alle nachten van de week een uurdienst;
* Lijn 74 (Castricum - Beverwijk - IJmuiden) wordt van Beverwijk verlengd naar Castricum. Op het deel van lijn 74 tussen Beverwijk en IJmuiden wordt in de spits een kwartierdienst aangeboden in plaats van een halfuurdienst;
* De route van lijn 3 (Haarlem-Schalkwijk - IJmuiden) wordt in IJmuiden verlengd naar de Dennekoplaan, waardoor lijn 82 haltes kan overslaan en versneld wordt.

Daarnaast worden ook andere doorgaande lijnen versneld, onder andere door de halteafstanden te vergroten. Dit geldt vooral voor de lijnen 73 en 80 (Zandvoort - Haarlem - Amsterdam). Connexxion houdt daarom niet helemaal vast aan het huidige lijnennet, maar komt met (kleine) aanpassingen in het
netwerk en verwacht met de snellere buslijnen meer passagiers te trekken. Het onderliggend netwerk blijft in stand en het voorzieningenniveau wordt in sommige gevallen uitgebreid. In de kleine kernen zoals Spaarndam en Vogelenzang blijft een bus rijden. In Bennebroek komt er een nieuwe
oost-westverbinding. Deze buslijn wordt doorgetrokken naar Vogelenzang. In de Broekpolder in Beverwijk/Heemskerk alsmede in Heemskerk-Noord wordt de frequentie in de spitsuren verhoogd. Ook tussen het NS-station Heemstede-Aerdenhout en Heemstede De Glip wordt de frequentie verhoogd. De
buurtbus Bloemendaal-Santpoort blijft gehandhaafd.

Klanttevredenheid

De reiziger kan de volgende verbeteringen verwachten: zitplaatsgarantie, thuisbrenggarantie en vervangend vervoer bij rituitval.
Connexxion besteedt veel aandacht aan reisgemak door de herkenbaarheid van lijnen te verbeteren door gebruik van kleurcodes en goede reisinformatie. Als extra biedt Connexxion usb-aansluitingen in de nieuwe bussen en een extra display voor reisinformatie in alle grote bussen aan.

Samen met Connexxion zal de provincie de komende tijd de voorbereidingen beginnen voor de start van de nieuwe dienstregeling op 13 december 2015.

De gunning is pas onherroepelijk nadat de officiele periode voor het indienen van bezwaren door een van de andere inschrijvers is verlopen of de bezwaarprocedure is afgerond.