Aantal vroegtijdig schoolverlaters daalt


Onlangs verscheen het leerplichtjaarverslag. In Noordoostpolder kijken twee leerplichtambtenaren toe op het schoolverzuim. Het aantal vroegtijdig schoolverlaters is gedaald naar 62 in het schooljaar 2013-2014. Door de intensieve samenwerking met scholen waren er meer meldingen van
schoolverzuim, in totaal 804.



Behandeling verzuimmelding

De basis voor het werk van de leerplichtambtenaren ligt in het behandelen van verzuimmeldingen. Naast de verzuimmeldingen van een school, wordt de leerplichtambtenaar ook ingeschakeld voor advies. Bij een verzuimmelding is het de taak van de leerplichtambtenaar om te onderzoeken of het verzuim
geoorloofd of ongeoorloofd is. Hierna wordt beoordeeld welke sanctie hierop volgt, of welke vorm van ondersteuning of hulp nodig is voor de leerling. De focus van de leerplichtambtenaren van Noordoostpolder ligt met name op het vroegtijdig signaleren van zorg, zodat hierop een passend hulp- of
ondersteuningstraject kan worden ingezet. Er wordt intensief samengewerkt met de scholen, waardoor verzuim eerder wordt gesignaleerd. Dat leidt aan de ene kant tot meer meldingen (804 in schooljaar 2013-2014), maar ook een snellere actie. Het gevolg hiervan is dat het aantal vroegtijdig
schoolverlaters sterk daalt. In 2011-2012 waren dat er nog 133. In 2012-2013 verlieten 74 leerlingen vroegtijdig hun opleiding en vorig jaar stond de teller op 62.



Veranderingen in het onderwijs en de zorg

Wethouder Hans Wijnants: `Er gebeurt veel op het gebied van onderwijs en zorg vanwege landelijke wetgeving. Zo is er de invoering van het passend onderwijs, de decentralisatie van de jeugdzorg en de doelstellingen met betrekking tot het voortijdig schoolverlaten. Deze ontwikkelingen vragen de
nodige inzet en vereisen dat de leerplichtambtenaren op creatieve wijze, vanuit de eigen kracht van het kind en zijn/haar omgeving, op zoek gaan naar oplossingen voor diverse zaken. Of het nu gaat om verzuim, zorg, of het vinden van een juiste opleiding; het zijn allemaal zaken die leerplicht
en RMC (regionale meld- en cooerdinatiefunctie) niet alleen kunnen, maar waarvoor een goede verbinding van belang is tussen met scholen, ouders en leerlingen. Door gezamenlijk op te trekken proberen we het recht op onderwijs voor iedere leerling in Noordoostpolder zoveel mogelijk te
waarborgen.'