Zorgvuldig aan de slag met bomenkap


21 januari 2015 - Nieuwsartikel

Voor de realisatie van de N23 Westfrisiaweg is het noodzakelijk om bomen te kappen. Waar houden we als provincie en bouwbedrijf Heijmans rekening mee en wat komt er zoal bij kijken? We kappen namelijk niet alleen, we zorgen ook weer voor nieuwe aanplant.

Om de N23 Westfrisiaweg te realiseren, worden de bestaande provinciale wegen N302/N506 ten oosten en N507/ N243 ten westen van Hoorn verbreed. Ook komen er nieuwe op- en afritten, tunnels, viaducten, rotondes, parallelwegen en fietspaden.

Ingepast

De weg moet ingepast worden binnen het landschap en dat vraagt om extra ruimte. Dit betekent dat we de bomen kappen die te dicht langs de weg staan, of op plekken staan waar we een tunnel of viaduct realiseren. Maar soms kappen we ook bomen die het werk belemmeren. Bijvoorbeeld als we door een
grote kruin niet kunnen heien.

Het kapseizoen is vanaf november tot half maart. Dat heeft met het broedseizoen te maken. Ecologen onderzoeken alle bomen die gekapt moeten worden op vleermuizen en nog nestelende vogels. Als duidelijk is dat de bomen verlaten zijn, vragen we de kapvergunning aan. De vergunningverlener bepaalt
uiteindelijk of we de bomen mogen kappen.

Uitbesteed

De kapwerkzaamheden worden uitbesteed aan gespecialiseerde onderaannemers. We vinden het daarbij belangrijk om met bedrijven uit de buurt te werken. Zij kennen de omgeving en de omgeving kent hen. Zij zijn daardoor meer betrokken bij wat ze doen. Want lokale onderaannemers willen zorgvuldig
hun werk doen.

Zorgvuldig betekent niet alleen dat het werk met zorg wordt uitgevoerd, maar ook met oog voor het milieu. De trekkers hebben emissiearme motoren en de kettingzagen werken op Aspen-alkylaatbenzine. Dit is benzine waar de schadelijke verbrandingsstoffen uit gefilterd zijn, waardoor de
uitlaatgassen vriendelijker zijn voor de gezondheid.

Veilig werken

Ook is er bij de bomenkap veel aandacht voor veilig werken. Veiligheid van mens en materieel staat tijdens het werk hoog in het vaandel. We hebben immers met veel risico's te maken. Zoals de omgang met zwaar materieel en aanrijdgevaar. Met verkeersmaatregelen verminderen we de risico's op het
werk en voor weggebruikers. Want bij de realisatie van de N23 Westfrisiaweg is een goede doorstroming belangrijk.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweet
Deel