Indienen Wob-verzoek per fax met ingang van 21 januari 2015 niet mee..


Ga direct naar het eind van de content.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Delfland heeft besloten dat het niet meer mogelijk is om verzoeken om informatie gebaseerd op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) per fax bij de gemeente in te dienen.

Al eerder heeft het college besloten dat het indienen van Wob-verzoeken per e-mail niet meer mogelijk is. Hierdoor ontvangt de gemeente steeds meer "oneigenlijke" Wob-verzoeken per fax. Dit zijn verzoeken waarbij het vermoeden bestaat dat deze aanvragen niet daadwerkelijk gericht zijn op het
verkrijgen van informatie, maar om te verdienen aan een Wob-verzoek. Als niet tijdig op het verzoek wordt beslist, heeft de verzoeker namelijk recht op een vergoeding (een dwangsom op grond van de Wet dwangsom en beroep). Een vergoeding die uit gemeenschapsgeld wordt betaald. Daarom vindt het
college het niet gewenst om de mogelijkheid tot het indienen van een Wob-verzoek per fax nog langer open te stellen. Het schriftelijk indienen van een Wob-verzoek, via het postadres (Postbus 1, 2636 ZG Schipluiden) blijft uiteraard wel mogelijk.