Onderwijs ziet heil in social media en educatieve apps


Utrecht, 20150120 -- Bijna 80% van de onderwijsprofessionals in Nederland ziet kansen voor het gebruik van social media en educatieve apps in het onderwijs. Dat blijkt uit een onderzoek wat werd gedaan door Studiekring, studiebegeleiding. Opvallend is dat zelfs de 25% uit het onderwijsveld die er zelf géén gebruik van maken, óók kansen zien voor het gebruik van social media en educatieve apps in het onderwijs.

Voor- en nadelen
Onderwijsprofessionals zien vooral veel voordelen van het implementeren van social media en educatieve apps in het onderwijs. Zo wordt er gewezen op de mogelijkheden om directer te communiceren, het sluit beter aan bij de leefwereld van leerlingen, het is een gemakkelijke manier om kennis te delen en je haalt als het ware 'de wereld in de klas'.

Júist voor het adaptief onderwijs/passend onderwijs wordt door de ondervraagde onderwijsprofessionals het nut gezien van het inzetten van educatieve apps. Het biedt de mogelijkheid om gemakkelijk te differentiëren en onderwijs op maat te bieden binnen bepaalde kaders.

Overigens worden, ook door de voorstanders, gevaren gezien. Deze liggen vooral op het vlak van privacy en afleiding. Ook de grote invloed van bedrijven op sociale media wordt genoemd als mogelijk gevaar.

Werk aan de winkel
Er is nog wel flink wat werk aan de winkel om deze twee zaken op een zinvolle manier in te zetten in het onderwijs. Zo achten onderwijsprofessionals het onder meer van belang dat er goede beveiliging is en dat er duidelijke regels worden opgesteld over gebruik én misbruik.
Daarnaast is het van belang dat er goed en snel internet/WIFI op school is en een dito ict-ondersteuning.
Docenten zullen vooral ook zelf de apps en de social media machtig moeten zijn, en daarin zijn velen momenteel nog zoekende.

Momenteel worden social media en educatieve apps al door aardig wat docenten gebruikt. Over de huidige apps zijn velen redelijk tevreden, maar een veelgehoord kritiekpunt is dat het in de apps ontbreekt aan onderwijskundige diepgang.

Waar een goede app aan moet voldoen?
Het moet een meerwaarde zijn op het bestaande materiaal. De veiligheid moet gegarandeerd zijn, en de app moet leerzaam en duidelijk zijn en spelvormen in zich hebben. Verder zijn belangrijke kenmerken dat de app platformonafhankelijk is, en liefst gratis.
Ook het offline beschikbaar zijn wordt als een enorme pre gezien, evenals de mogelijkheid om als docent feedback te geven naar je leerlingen.


Het uitgebreide rapport van dit onderzoek, kunt u bij Studiekring opvragen.





Studiekring