Digitale klas heeft rust en structuur nodig
EPS presenteert visie op prestatieverhogende inrichting lokalen tijdens NOT-beurs
Utrecht/Biddinghuizen, 20 januari 2015 - Het Nederlandse onderwijs is in een rap tempo aan het digitaliseren en is bezig met een inhaalslag ten opzichte van andere Europese landen. De invoering van digitale leermiddelen en dito onderwijs werpt echter alleen vruchten af als scholen erin slagen om een innovatieve en uitdagende omgeving te creeren. Dit wordt bereikt, wanneer de klaslokalen op een gestructureerde maar flexibele manier worden ingericht, stelt specialist in digitale borden en presentatiesystemen EPS. Het bedrijf heeft daarom een eigen methode ontwikkeld om tot een optimale leeromgeving te komen.
De nieuwe visie op de inrichting van klaslokalen wordt gepresenteerd tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), die van 27 tot en met 31 januari wordt gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. De beurs wordt jaarlijks door ruim 40.000 onderwijsprofessionals bezocht.
Het gebruik van digitale leermiddelen op Nederlandse scholen neemt snel toe. In 2010 had nog maar 11 procent een digitaal schoolbord, inmiddels is dat meer dan 90 procent. Op Europees niveau loopt Nederland nog steeds achter bij landen als Letland, Litouwen en Tsjechie, waar bijna alle leerlingen toegang hebben tot Internet. De EU is in 2013 het actieplan 'Open het onderwijs' begonnen om achterstanden op dit gebied weg te werken. Het streven is om in 2020 elk klaslokaal digitaal te laten zijn.
In Nederland worden docenten bijgeschoold, lesmateriaal aangepast en werken uitgevers aan digitale leermethoden en toetsen. 'De tijd is rijp om op grotere schaal digitale leermiddelen en ict te gebruiken in het onderwijs. Onderzoek laat zien dat als dit op een goede manier en in aanvulling op bestaande middelen wordt ingezet, leerlingen meer gemotiveerd zijn, betere leerprestaties halen en een efficienter leerproces doormaken,' schreef staatssecretaris Sander Dekker van onderwijs, cultuur en wetenschap vorig jaar aan de Tweede Kamer.
Volgens EPS behelst de omschakeling veel meer dan alleen de aanschaf van digitale leermiddelen. EPS onderschrijft hiermee de stelling van de staatssecretaris, dat alleen de juiste combinatie van digitalisering en overige middelen leidt tot optimale prestaties. Nu zijn klaslokalen vaak chaotisch ingericht. Het bedrijf biedt daarom een innovatieve totaaloplossing voor het inrichten van klaslokalen. Op basis van de vijf thema's die scholen hanteren bij de inrichting, zijn drie complete pakketten samengesteld die op de beurs in Utrecht als kant en klare klaslokalen worden gepresenteerd. Het doel is om door middel van een toekomstbestendige inrichting de leerprestaties te optimaliseren.
Het bedrijf uit Biddinghuizen is een expert in het inrichten van klaslokalen en leerpleinen. Het levert digiborden, touchscreens en andere presentatiemiddelen, is merkonafhankelijk en stelt zich op als kennispartner voor scholen. In de nieuwe visie is jarenlang onderzoek samengebracht. ,,Als je als school gaat digitaliseren moet dat een onderdeel zijn van een totaalproces. Als je alleen een paar schermen aanschaft sla je de plank mis," stelt Pascal Neleman van EPS. ,,Het gaat om de totale visie en deze is ontwikkeld op basis van twintig jaar ervaring. Alleen door toepassing van een totaalconcept voor een georganiseerde, uitdagende leeromgeving, zie je dat leerdoelen beter bereikt worden en dat leerprestaties omhoog gaan. Alleen dan ontstaat het '1+1=3'-effect. Met onze methode kunnen we scholen helpen een stap voorwaarts te maken in professionaliteit en efficiency."