LeasePlan realiseert groei in krimpende markt

2015 staat in teken van lastenverzwaring voor de leaserijder

Het wagenpark en het marktaandeel van LeasePlan Nederland is in 2014 gegroeid in een dalende leasemarkt (-4%). Dat laat de leasemaatschappij vandaag weten. Vooral in de tweede helft van het jaar zag LeasePlan een forse toename in het aantal bestelde auto's, met de decembermaand als meest opvallende uitschieter. Deze ontwikkeling werd mede veroorzaakt door een licht aantrekkende markt in het laatste deel van het jaar. Daarnaast wisten veel leaserijders op de valreep nog te profiteren van de relatief gunstige bijtellingsregels.

LeasePlan realiseerde het afgelopen jaar groei binnen bedrijven met zowel grote als kleinere wagenparken. Zo zag de leasemaatschappij een forse groei in de verkoop van leasecontracten via internet, waar vooral zzp'ers en mkb'ers de marktleider weten te vinden. LeasePlan verwacht dat deze trend zich door zet. Opvallend was de succesvolle samenwerking met MediaMarkt. Met deze actie verkende LeasePlan voor het eerst het terrein van privelease.

Elektrisch in de lift, stabilisatie hybrides

De grootste verandering voor leaserijders in 2014 was voelbaar in de portemonnee. Leaserijders betaalden in 2014 weer meer voor hun leaseauto door de aangescherpte bijtellingsregels. Men koos afgelopen jaar iets vaker voor een elektrische auto, ondanks de bijtelling van 4% ten opzichte van 0% in 2013. Wel werden er minder 'gewone' hybrides besteld. Het aandeel bestelde plug-in hybrides bleef nagenoeg gelijk. Deze 'stabilisering' in (plug-in) hybrides komt enerzijds door de verhoogde bijtelling van 0% naar 7% voor auto's met een uitstoot tot 50 gram CO2 per kilometer. En anderzijds door een beperkt aanbod van aantrekkelijke plug-in hybrides. Pas eind 2014 is het aanbod met een stekker verruimd met bijvoorbeeld de Volkswagen Golf GTE, de Audi A3 e-tron en de Ford C-Max. In 2015 zal het aanbod plug-in hybrides verder toenemen.

Schoner wagenpark

De aanscherping van de CO2-grenzen heeft een flink stimulerende werking op de vergroening van het wagenpark. De nieuwste auto's en zeker benzineauto's werden nog zuiniger. De gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer daalde bij LeasePlan van 98 naar 94 gram bij dieselauto's en van 106 naar 100 gram bij benzinemodellen. Hiermee zit LeasePlan met haar wagenpark ver onder de doelstellingen van de overheid om de uitstoot (in 2016) te laten dalen van 102 gram naar 101 gram/km.

Leaserijder betaalt structureel te veel bijtelling

Een schoner wagenpark is volgens LeasePlan echter geen rechtvaardiging om de bijtelling op het privegebruik steeds meer te gebruiken om niet fiscale doelen na te streven. Volgens onderzoek dat de leasemaatschappij onlangs liet doen, komt een tarief van 11% veel meer in de buurt van de reele economische waarde van het priverijden met een auto van de zaak en heeft de overheid daarmee al geldelijk voordeel.

Outlook 2015: marktherstel en lastenverzwaring

LeasePlan verwacht dat de markt in 2015 weer wat verder zal aantrekken. De veranderende bijtellingsregels zullen wederom grote invloed hebben op de keuze van leaserijders. Zij moeten nog meer gaan betalen voor dezelfde auto. Zo valt de Skoda Octavia station straks in de 20%-bijtellingcategorie, wat neerkomt op een lastenverzwaring van zo'n Euro 700 netto per jaar.

De leasemaatschappij gaat er van uit dat de populairste modellen wederom uit de 14% en 20%-bijtellingcategorie komen. In de 14%-categorie zijn dit voornamelijk plug-in hybrides en kleine modellen. Dit terwijl de leaserijder in 2014 ook nog een grotere gezinsauto's kon rijden met 14% bijtelling. Ook worden er begin 2015 veel aardgas- en zuinige dieselmodellen aangeboden.

LeasePlan verwacht daarnaast dat volledig elektrische auto's verder aan terrein winnen, mede vanwege de laagste bijtelling. "De infrastructuur voor de elektrische auto is het afgelopen jaar enorm verbeterd", zegt Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter bij LeasePlan. "Het aantal oplaadpunten en snellaadpunten is het afgelopen jaar verdubbeld en zal naar verwachting verder toenemen. Dit vergemakkelijkt de keuze voor volledig elektrisch rijden."

Kleinere auto's populair

De populaire modellen van 2015 zijn volgens LeasePlan de Peugeot 208, de Renault Clio, de Volkswagen Polo en nog kleinere modellen als de Volkswagen Up, Skoda Citigo en SEAT Mii. Voornaamste reden is dat deze modellen 14% bijtelling kennen. De leasemaatschappij gaat ervan uit dat het aanbod in de loop van het jaar verruimt omdat fabrikanten uitgedaagd worden om met nog zuinigere edities te komen. Ook verwacht LeasePlan dat leaserijders hun auto's dit jaar eerder vervangen omdat de bijtellingsregels per 1 januari 2016 weer fors worden aangescherpt.

Kleinherenbrink: "2015 wordt een interessant jaar voor de leasemarkt, waarin alle spelers worden uitgedaagd om nog beter in te spelen op de veranderende behoeften in mobiliteit, kostenvoorspelbaarheid en flexibiliteit. Ik verwacht dat de AutoRAI, waarvan LeasePlan wederom hoofdsponsor is, een positieve boost zal geven aan de Automotive branche. Voor LeasePlan zelf ligt de nadruk dit jaar op verdere verkenning van de mogelijkheden rondom privelease en op verdere groei in het mkb- en zzp-segment."