MKB-Nederland en TNO publiceren Eerste Hulp bij Innovatie
* MKB >
* Nieuws >
* Nieuwsbericht
MKB-Nederland en TNO publiceren Eerste Hulp bij Innovatie
20 januari 2015
MKB-Nederland en TNO publiceren Eerste Hulp bij Innovatie
Innovatieve ondernemingen zijn winstgevender dan andere bedrijven. Als ondernemer moet je daarom blijven vernieuwen om te kunnen concurreren en groeien. Het boek `Eerste Hulp bij Innovatie' van MKB-Nederland en haar kennispartner TNO helpt ondernemers op weg. Het naslagwerk geeft antwoord op
vragen als hoe te ontdekken waar kansen liggen of hoe een goed idee om te zetten in daden.
Bedrijven die niet vernieuwen zullen hun concurrentiepositie en uiteindelijk hun bestaansrecht verliezen, blijkt uit onderzoek van onder andere TNO en de Erasmus Universiteit. Voor veel bedrijven is dat dan ook de grootste drijfveer voor innovatie.
"Innoveren is echter niet vanzelfsprekend en voor velen onbekend terrein," meent Leendert-Jan Visser, directeur MKB-Nederland. Erik Ham, MKB manager TNO: "Je moet slim inspelen op de toekomstige vraag van de markt. Veranderingen gaan soms sneller dan je denkt en zijn niet te stuiten."
Worsteling
Wat is innovatie precies? Wanneer moet je innoveren en op welke manier? Hoe zit het met subsidies of andere financieringsmogelijkheden? Hoe moet je je nieuwe innovatie aan de man brengen? Veel ondernemers worstelen met dit soort zaken. Zij vinden antwoorden in het boek. Sommige ondernemers
vernieuwen door in te spelen op (meer) vraag vanuit de markt of technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Anderen maken hun productieproces efficienter of proberen zich meer te onderscheiden van de concurrentie. De levenscyclus van veel producten wordt tegenwoordig korter, waardoor
sneller moet worden geinvesteerd in vernieuwing. Innovatie kan ook betekenen dat processen en werkwijzen worden aangepast.
Het gaat bij innovatie lang niet alleen om technologische vernieuwing. Eerste Hulp bij Innovatie toont dat vooruitgang in de ruimste zin van het woord moet worden opgevat: van kleine verbetering tot compleet nieuwe diensten, producten en organisatiestructuren.
Ervaringen
De verhalen van collega-ondernemers laten zien dat soms alles meezit en je het gat in de markt hebt gevonden. Zo bedacht Merijn Everaarts als duurzaam alternatief voor de PET-fles de milieuvriendelijke Dopper. Aandacht voor het plastic probleem groeide uit tot een succesvol bedrijf. Een andere
leermeester is Leo Voorwinden van Leev. Hij nam een jaar de tijd om de marketingmix product, prijs en plaats te laten kloppen. Dankzij die voorbereiding liggen zijn biologische koeken in het schap bij alle grote supermarkten. De doorbraak voor Mark Boeren van Pathema (duurzame industriele
waterbehandeling) kwam na uitgebreid onderzoek en twee jaar testen. De toekenning van de PIP-prijs 2014 voor procesinnovatie was de bekroning van zijn werk. Willem Miedema van Bercomex moest lang geduld hebben; het duurde acht jaar, in plaats van de verwachtte twee, voor zijn tulpenbosser
klaar was. Maar hij bleef geloven in zijn product, dat inmiddels voor vernieuwing voor de hele bloembranche heeft gezorgd.
Gratis e-book
Het boek `Eerste Hulp bij Innovatie' is een uitgave van MKB Servicedesk in opdracht van MKB-Nederland en TNO. Vanaf 20 januari is het als E-book kosteloos te downloaden.