Volvo Ocean Race-vloot begint aan Straat van Malakka

Leidschendam, 19 januari 2015

Volvo Ocean Race-vloot begint aan Straat van Malakka

Leg 3 
DTL
(NM) 
GAIN/LOSS
(NM) 
DTF
(NM) 
Speed
(kt) 
DFRT 0 0 1468.4 10 
MAPF 106.3 1 1574.6 12 
ALVI 109.3 3 1577.7 10 
ADOR 112.3 1 1580.7 11 
TBRU 117.3 1 1585.7 12 
SCA1 152.4 3 1620.7 10 
VEST Did Not Start 

De zes boten sterke Volvo Ocean Race-vloot begon vandaag aan de beruchte Straat van Malakka in de derde etappe op weg naar Sanya, China. Dongfeng Race Team gaat nog altijd aan de leiding en wist zijn voorsprong zelfs te vergroten tot 106,3 nautische zeemijlen (nm). Het Turks/Amerikaanse Team Alvimedica maakte gisteren een comeback van de vijfde naar de tweede plek en vaart inmiddels in derde positie. Het Nederlandse Team Brunel viel terug naar de vijfde plek.

Dongfeng-schipper Charles Caudrelier (FRA) en zijn mannen staken als eerste hun neuzen in de kalmte van de Straat van Malakka. Op zaterdag schreef Caudrelier in zijn blog: “We zijn blij dat we al dertien dagen aan kop gaan, maar we zijn tegelijkertijd gespannen. Zonder er al te veel over na te denken, dromen we ervan om winnend ‘thuis’ te komen. Toch maken we ons zorgen over de passage van deze Straat. Hier gaat de beslissing vallen.” Die zorgen lijken vooralsnog ongegrond, want Dongfeng liep gisteren ruim 45 nm uit op MAPFRE.

Op weg naar het waypoint bij Pulau Weh, een klein vulkanisch eiland ten noordwesten van Sumatra, profiteerde Team Alvimedica als meest zuidelijke boot van een winddraaiing. Daarmee pakten schipper Charlie Enright (USA) en zijn mannen kostbare mijlen terug op de voorhoede. Na de passage van het waypoint maakte Team Alvimedica een sprong in het tussenklassement door zich als meest zuidelijke boot, weg van de concurrentie, te positioneren. Daarmee werd de afstand tussen Alvimedica in het zuiden en de voorhoede in het noorden (zij aan zij gemeten) weliswaar groter, maar ten opzichte van het volgende meetpunt bij Singapore deden schipper Charlie Enright (USA) en zijn mannen wel goede zaken. Doordat de noord/zuid afstand tussen de nummers 2 tot en met 5 momenteel weer kleiner wordt (ze varen als het ware naar elkaar toe), kon MAPFRE de tweede positie terugpakken op Alvimedica.

Abu Dhabi Ocean Racing volgt op 3 nm en Team Brunel zit daar 5 nm achter. Het gat tussen de Nederlandse Volvo Ocean 65 en de zesde boot, Team SCA, bedraagt 35 nm.

Meer tegenstanders

De komende dagen worden spannend, aangezien de Straat van Malakka nauwer gaat worden en de intensiteit van de scheepvaart zal toenemen. Team Brunel OBR Stefan Coppers schrijft hierover: “We zullen niet een paar, maar duizenden schepen tegenkomen. Capey’s [navigator Andrew Cape] taak is om de snelste route te vinden door de aanzienlijke hoeveelheid afval en troep in het water en al die grote schepen.”

In het smalste gedeelte tussen Maleisië en Indonesië wordt het in- en uitvaren van de vrachtschepen georganiseerd door middel van de Traffic Separation Zone. Om de vloot uit het drukste vaarwater te houden, heeft de organisatie twee exclusion zones opgenomen: eentje tussen Maleisië en de Traffic Separation Zone en eentje ten zuiden van Singapore. Wat overblijft voor de navigators is een smalle en ondiepe strook van 1 tot en met 4 nm. Wrakken en zandbanken dienen zich daar geregeld aan.

Er zijn meer obstakels om rekening mee te houden. De enorme hoeveelheid afval in het water bijvoorbeeld. Francisco Vignale, de Onboard Reporter van MAPFRE, schreef daarover: “Je kunt het je niet voorstellen, maar 70 nm van de Straat verwijderd zien we al boomstronken, schoenen, voedselverpakkingen en nog veel meer drijven. Je hoeft enkel naar het wateroppervlak te kijken en je ziet als minstens twee objecten dobberen. Dit is geen schoon gebied.”

Maar ook de extreme warmte speelt de zeilers parten, zo valt op te maken uit de blog van Amory Ross van Team Alvimedica: “Niets kan ons afleiden van de hitte, die op weg is ondraaglijk te worden. Het is vrijwel onmogelijk om te slapen zonder de kleine ventilatoren, die enige verademing bieden in de oven benedendeks.”

Vooruitzicht

In de aanloop naar het nauwe gedeelte van de Straat van Malakka hebben de teams keuzemogelijkheden qua strategie. De moesson, landwind, tropische buien en stroming zijn belangrijke factoren. Eenmaal in de nauwe Traffic Separation Zone zijn het vooral de ondieptes, stroming, tropische buien en de scheepvaart die de navigators hoofdbrekers bezorgen.