NVLF aanwezig bij zorgdebat over rol zorgverzekeraars


19 januari 2015
Vereniging

NVLF aanwezig bij zorgdebat over rol zorgverzekeraars

Vanmorgen debatteren de Tweede Kamerleden Bruins Slot (CDA), Dijkstra (D66) en Ellemeet (GroenLinks) met vertegenwoordigers uit de zorg over de rol van de zorgverzekeraars. NVLF-voorzitter Theo de Koning woont namens de logopedisten het debat bij.

Vorige week stuurde de NVLF een brief aan de Kamerleden naar aanleiding van het ongenoegen over de contracten met de zorgverzekeraars. Hieronder de tekst van de brief.

Geachte mevrouw Bruins Slot, Dijkstra en Ellemeet,

Op de eerste plaats wil ik u danken voor het initiatief om een rondetafelgesprek te organiseren met een brede vertegenwoordiging uit de zorg van zorgaanbieders, patienten en zorgverzekeraars. Met elkaar maken deze 3 geledingen het zorgstelsel. Daarin zijn ze onderling gelijkwaardig en
evenredig verantwoordelijk voor een doelmatige en kwaliteitsbewuste uitvoering van afspraken die horen bij het zorgproces dat primair gericht is op het beter maken van mensen met een gezondheidsklacht.
De rol van de zorgverzekeraars, als een van de drie partijen, heeft in dit zorgstelsel de afgelopen jaren een te dominante plek gekregen. De noodzaak tot kostenbeheersing die hiertoe aanleiding gaf, is weliswaar een politieke keuze voor een maatschappelijk dilemma om zorg ook op de langere
termijn toegankelijk en betaalbaar te houden, maar de effecten van dit beleid op de zorgaanbieders zijn niet langer in lijn met het beoogde doel.

De kritiek van de NVLF, de beroepsvereniging van logopedisten, op de zorgverzekeraars is u niet onbekend. U heeft meerdere malen in debatten met de minister van VWS, mevrouw Schippers, onze uiterst benarde positie als gevolg van de opstelling van zorgverzekeraars naar voren gebracht.
Evenwel is tijdens de afgelopen contracteerronde feitelijk niets veranderd aan de opstelling, ondanks eerdere bezwaren die de NVLF kenbaar maakte bij de NZa.

Een rondgang langs onze leden leert dat 90% een (zware) onvoldoende geeft voor de waardering over het contracteerproces. Tweederde laat weten dat er geen contact mogelijk is met zorgverzekeraars. Logopedisten die wel contact zoeken zijn uitermate ontevreden over de openheid: 45% noemt de
gesloten sfeer als negatieve factor op het contracteerproces. De mogelijkheid om tot dialoog te komen met zorgverzekeraars is dramatisch laag: 84% geeft aan dat er geen inbreng is voor eigen wensen.
Ruim 90 % is ontevreden over de reacties van zorgverzekeraars op essentiele vragen die te maken hebben met de tarieven, contractvoorwaarden of zaken van procedurele aard.

In tegenstelling tot dit grote ongenoegen sluit toch een meerderheid van de logopedisten (ruim 90%) een contract, maar ervaren dat dit gebeurt onder druk en dwang. De conclusie is dat dit zorgstelsel geen enkel perspectief geeft, noch bedrijfseconomisch, noch zorginhoudelijk, zodat
logopedisten zich richten op kwalitatief goede zorg voor de patient. Het is de beroepsethiek van de logopedist die hem of haar ervan weerhoudt dat de patient de dupe wordt.

Dit laatste is misschien nog wel het meest wrange en tegelijk ook het meest onzichtbare probleem waar dit zorgstelsel aan lijdt. Zorgverleners werken door tot ze er bij neervallen. Omdat ze begaan zijn met de patient en hulp willen bieden zolang het kan. De positie van de beroepsgroep staat
hierdoor onder grote druk, niet alleen vanwege de lage tarieven. Het is vooral de gevoelde onmacht en de toenemende tijdsdruk om aan eisen te voldoen die eenzijdig worden opgelegd.

De weg uit deze neerwaartse spiraal is als zorgaanbieders, patienten en zorgverzekeraars de intentie hebben om te erkennen dat er grenzen zijn aan wat gevraagd, gedaan en betaald kan worden. Wat er vervolgens wel gevraagd, gedaan en betaald wordt is in overeenstemming met de waarde van
(herstelde) gezondheid als factor om te kunnen bijdragen aan de maatschappij. De samenhang tussen kosten en baten (en waar de kosten worden neergelegd) zal uiteindelijk voor een meer gedragen visie op een ander zorgstelsel kunnen zorgen.