Tour of Faith in de H. Nicolaasparochie in Zoetermeer
Tour of Faith in de H. Nicolaasparochie in Zoetermeer 19-1-2015
`Weet dat Jezus naast je staat, en dat je je aan Hem vast mag houden in de stroom van het leven'
Op zondag 11 januari waren bisschop Van den Hende en jongeren uit het bisdom met Tour of Faith te gast in de H. Nicolaasparochie in Zoetermeer. Op het hoogfeest van de Doop van de Heer preekte de bisschop naar aanleiding van de schriftlezingen over het doopsel. Daarna stonden ook de catechese
en het onderlinge geloofsgesprek in het teken van de doop.
Johannes de Doper
"De doop van de Heer wordt genoemd in alle vier de evangelien (Mc. 1, 7-11; Mt. 3, 13-17; Lc. 3, 21-22; Joh. 1, 31-34)," vertelde de bisschop in zijn preek. "Jezus wordt gedoopt door Johannes de Doper, die rondtrok en de mensen opriep tot bekering, een nieuw leven te leiden en hun leven
opnieuw op God te richten."
Mensen die hun leven opnieuw wilden beginnen, werden door Johannes ten teken daarvan gedoopt in de Jordaan, een doopsel van bekering. Bisschop Van den Hende: "Er zullen mensen in de rij hebben gestaan toen ook Jezus naar Johannes toe kwam gelopen om gedoopt te worden. Johannes snapt dat niet.
Hij zegt: `U bent sterker dan ik' (cf Lc. 3, 16) en `Ik heb uw doopsel nodig' (Mt. 3, 14). U bent helemaal gericht op God. U hebt geen bekering nodig. U bent alleen maar goed, doet geen zonde, dus waarom zou U afdalen in het water om gedoopt te worden? En ik ben maar een profeet, het zou
eerder andersom moeten, dat U mij doopt'."
`Jezus is naast mensen komen staan'
"Maar Jezus dringt aan. We vieren in de kersttijd dat God mens is geworden, Hij is zo dichtbij ons gekomen dat niets ons van Hem kan scheiden (cf. eucharistisch gebed IV). Bij deze gezindheid van Jezus hoort deze stap. In het water is Jezus naast de mensen komen staan. De rivier de Jordaan was
een stevige rivier. En dat is ook wel een beetje een beeld van het leven dat we als mensen leiden: een stevige stroom en niet altijd vaste grond onder de voeten. Weet dus dat Jezus naast je staat, en dat we ons aan Hem vast mogen houden in de stroom van ons leven."
Dopen in kracht van de heilige Geest
"Johannes de Doper zegt in het evangelie: `Ik heb u gedoopt met water maar Jezus zal u dopen met de heilige Geest' (Mc. 1, 8). Dopen in kracht van de heilige Geest is ook de opdracht die Jezus later na zijn verrijzenis aan zijn leerlingen geeft om te doen: `Gaat dus en maakt alle volkeren tot
mijn leerlingen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest' (Mt. 28, 19; zie ook: Mc. 16, 15). Was de oproep tot bekering eerst alleen gericht tot de mensen in Israel, later wordt het Petrus pas echt duidelijk dat de blijde boodschap gericht is tot alle volkeren, dat
God alle mensen naar zich toe wil halen."
"In de tweede lezing horen we Petrus zeggen: `Nu besef ik pas goed dat er bij God geen aanzien van persoon bestaat, maar dat, uit welk volk ook, ieder die Hem vreest en het goede doet Hem welgevallig is' (Handelingen 10, 34-35). God is mens geworden en de blijde boodschap is voor allen
bestemd. Petrus heeft de opdracht de mensen die geloven in Christus te dopen in Jezus' Naam, ook als ze geen jood zijn, maar tot een ander volk horen en een andere taal spreken. Petrus zegt uiteindelijk: `Kan iemand nog het water weigeren zodat deze mensen die juist als wij de heilige Geest
ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden? Handelingen 10, 47)'."
Catechese en geloofsgesprek
Tijdens de catechese en het geloofsgesprek na de eucharistieviering bogen zo'n dertig jongeren zich in groepen over enkele uitspraken die met het doopsel te maken hebben. Ze kozen er de aanduidingen uit die hun het meest aanspraken. Het doopsel als opname in de Kerk werd het meest genoemd en
het doopsel als de deur naar de andere sacramenten (`ianua sacramentorum', zie ook CKK 2013), maar ook: groeien in geloof en geloofsopvoeding, kind van God worden, het ontvangen van de kiem van eeuwig leven en de bevrijding (afwassing) van de zonde. Bisschop Van den Hende: "Dit laatste heeft
ook te maken met de erfzonde. God reikt een uitweg aan uit de erfzonde. De zonde die je als mens erft, dat wil zeggen als (pas geboren) mens sta je nu eenmaal in een geschiedenis van mensen die zondig zijn. Hoe gaat dat in zijn werk? Voorbeeld: Iemand is chagrijnig tegen een ander, die op zijn
of haar beurt weer chagrijnig kan zijn tegen een ander, zo wordt in de geschiedenis zonde op zonde gestapeld, fout op fout. Er is voor een mens geen ontkomen aan, maar de doop bevrijdt van de zonde. Op die manier maakt God via het doopsel mogelijk dat het anders kan, dat een mens los komt van
de zonde en de gevolgen ervan."
Bijbelteksten over het doopsel
Daarna lichtte de bisschop nog enkele Bijbelteksten toe over het doopsel, waaronder de bekering van de Ethiopier (Handelingen 8, 36-38). "Dat is een hele mooie tekst," gaf de bisschop aan. "De Ethiopier is op reis en in zijn koets zit hij te lezen in de profeet Jesaja over een lam dat zijn
leven geeft (Jesaja 53, 7-8). De apostel Filippus legt de Bijbeltekst uit aan de Ethiopier en legt in zijn catechese de link met Jezus, die gestorven is en verrezen. De Ethiopier komt tot geloof in Jezus Christus en zegt tegen Filippus: `Wat is er tegen dat ik gedoopt word?' (Hand. 8, 36). De
koets stopt en Filippus doopt hem."
"Jezus, gekruisigd en verrezen, roept de apostelen op om te dopen en dat doen ze vol overtuiging, zo kunnen we lezen in het Bijbelboek Handelingen. De Kerk verkondigt de blijde boodschap van Jezus tot op de dag van vandaag en doopt nog steeds. Het draait allemaal om de persoon Jezus en zijn
evangelie. Als we met Hem verbonden zijn, mogen we in woorden en daden getuigen van de liefde van het evangelie van Jezus en de mensen in Jezus' Naam uitnodigen om zich te laten dopen."
`Door het doopsel ingelijfd worden in de Kerk, het lichaam van Christus'
"Wat zou u zelf bovenaan kiezen als het gaat om de betekenis van het doopsel?" was tot slot de vraag van een van de jongeren aan de bisschop. Bisschop Van den Hende: "Dit is het meest concrete voor mij: door het doopsel ingelijfd worden in de Kerk, het lichaam van Christus. Want dat vereist
elke dag van mij dat ik mij eerlijk in geloof afvraag: hoe leef ik als gedoopte -als christen- mijn geloof en wat doe ik als onderdeel van het lichaam van Christus (cf. 1 Kor. 12, 12-31)? Doe ik wat ik moet doen, Christus in woord en daad bekend maken en ter sprake brengen? Ik ben opgenomen in
de Kerk en wat mag ik daarom voor de Heer en zijn Kerk doen vandaag? Dat is een vraag die elke dag beantwoord moet worden, een gewetensonderzoek waardoor je kunt groeien als leerling van Christus in de gemeenschap van Kerk."
De bijeenkomst werd afgesloten met een gezamenlijke maaltijd die was klaargemaakt door de jongeren uit de parochie.