Uw informatie over veranderingen in zorg en ondersteuning


Monique Sievers

"Wat verandert er voor mij, mijn kind, mijn partner of mijn ouders?", "Wanneer krijg ik meer informatie?" en "Waar kan ik terecht met mijn vragen?".

Op 1 januari 2015 krijgen de gemeente en de zorgverzekeraars nieuwe taken op het gebied van jeugd, werk en inkomen en ondersteuning van mensen met beperkingen en problemen. Veel mensen hebben hier vragen over als: "Wat verandert er voor mij, mijn kind, mijn partner of mijn ouders?", "Wanneer
krijg ik meer informatie?" en "Waar kan ik terecht met mijn vragen?".

Vanaf eind oktober krijgen alle inwoners van Hilversum voor wie er iets verandert persoonlijke informatie van de gemeente of de zorgverzekeraar. Waar kunt u tot die tijd informatie vinden? Een overzicht.

Informatie veranderingen

Er bestaat een centrale website waar u informatie vindt over de veranderingen in de zorg en ondersteuning voor volwassen en jongeren: www.hoeverandertmijnzorg.nl. Via deze website kunt u ook vragen stellen aan het Informatiepunt Langdurige zorg en Jeugd.

Ook op deze website www.hilversum.nl/meedoen vindt u veel algemene informatie over de veranderingen, zoals een overzicht van vragen en antwoorden. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij, mail uw vraag dan naar meedoen@hilversum.nl.

Persoonsgebonden budget

Heeft u voor uzelf of uw naaste een Persoonsgebonden Budget (PGB)? Ook in 2015 behoudt u uw PGB. Dat verandert niet. Wat wel verandert is de manier van uitbetaling. U ontvangt hierover automatisch bericht van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Bij vragen belt of mailt u met de SVB: 030 - 264
8200 of pgb@svb.nl.

Informatie bestaande ondersteuning gemeente

Wet maatschappelijke ondersteuning

Heeft u of uw naaste een woningaanpassing of vervoersoplossing op basis van de Wmo? Dit blijft onder de gemeente vallen en u houdt uw recht op deze ondersteuning. Dit geldt ook voor hulp bij het huishouden, maar het aantal uren verandert mogelijk wel. De gemeente bekijkt samen met u wat nodig
is in uw situatie. U ontvangt hierover automatisch bericht. Tot het gesprek (tussen nu en de zomer van 2015) verandert er niets aan uw hulp.

Bij vragen belt of mailt u met het WWZ-Loket: 035 - 629 2151of wwzloket@hilversum.nl.

Werk en inkomen

Heeft u een bijstandsuitkering, volgt een traject naar werk of heeft een andere vorm van ondersteuning op het gebied van werk en inkomen van de gemeente? U houdt dit recht, maar de plichten die erbij horen veranderen mogelijk wel.

Bij vragen belt u met uw contactpersoon het Werkplein: 14035.