'Het team is cruciaal'


Verslag derde masterclass
Ik ben fan

* 13 jan 2015
18:00 21:00 VondelCSVondelCS, Vondelpark 3, 1071 AA Amsterdam
Kaart
Vondelpark 31071 AAAmsterdam,
Door
Stimuleringsfonds voor de JournalistiekStimuleringsfonds voor de Journalistiek

The Challenge 2015 is van start gegaan. Donderdagavond was het tijd voor de derde masterclass: business canvas modeling deel 2. Onder leiding van Bram Alkema en Jille Sol werkten de deelnemers verder aan hun business model canvas.

Door: Sean van der Steen

* Tag personen
[USEMAP]

The Challenge Masterclass Business canvas modeling deel 2

Dit jaar is er een recordaantal van 39 ideeen ingediend voor The Challenge. Daarvan zijn er 16 door het Fonds geselecteerd die mee mogen doen aan een reeks leerzame masterclasses. Uiteindelijk lonkt de grote prijs: een subsidie ter waarde van 20.000 euro en nominatie voor de Tegel Toekomst
Prijs.

Compact en compleet

De derde masterclass van The Challenge is feitelijk het vervolg op de tweede masterclass: business canvas modeling. Bram Alkema en Jille Sol gaan verder in op het business canvas model. De coaches benadrukken dat het niet erg is om te zeggen: `wat ik gisteren heb bedacht, is echt rotzooi.'

Vandaag gaan de deelnemers proberen om hun canvas zo compact en compleet mogelijk te maken. Met een goede reden, aldus de coaches: niemand gaat je helpen als je niet in staat bent om in korte tijd te vertellen wat je wilt.

Huub Schuijn, Challenge-winnaar van vorig jaar, is aanwezig om zijn verhaal te vertellen en vragen van de deelnemers te beantwoorden. Huub laat een canvas van Yournalism zien dat hij gisteren nog heeft gemaakt. `Als je dit voor het eerst tekent, geloof je: dit wordt `m. In de testfase ga je
vervolgens gigantisch onderuit, omdat je iets over het hoofd hebt gezien. Dat kan gebeuren.'

Ervaringen van Yournalism

Volgens Huub zijn er 3 zaken van het allergrootste belang: je oorspronkelijke idee en businessmodel, het procesmodel (alles wat achter de coulissen gebeurt) en je interactiemodel, oftewel, wat doe jij met je klant. Huub: `Ook al heb je achter de coulissen alles voor elkaar, zonder publiek is
er geen show.' Daar hoort ook bij dat je goed in de gaten houdt welke communicatie wel en niet werkt. In het geval van Yournalism zou dat kunnen betekenen dat voor elke tweet wordt bijgehouden of er een donatie is geweest. Huub: `Is dat niet het geval, dan stoppen we met die tweets.'

Huub benadrukt dat het team cruciaal is. `Hoe hoger de druk, hoe meer spanning er op je team komt te staan. Dat kan het moment zijn waarop je start-up uiteenvalt.' Huub geeft een tip om dat te voorkomen: stop na de eerste keer testen. Ga eerst analyseren, voor je verder gaat.' Dat is volgens
Huub een goed moment om het canvas er weer bij te pakken.'

Pivoting

Tijdens het diner wordt hard doorgewerkt aan de verschillende canvassen. Bram en Jille introduceren een concept: pivoting. Pivoting houdt in dat je een variabele op je canvas verandert en vervolgens kijkt hoe dat de rest van je canvas beinvloedt. Wat als je een deel van je project moet
crowdfunden? Wat als je speelterrein niet Nederland is, maar Duitsland? En wat als je klant een telecomaanbieder is? Per scenario krijgen de deelnemers enige tijd om hun canvas aan te passen.

Vervolgens presenteren de teams hun canvas. Elk team krijgt kort de tijd om uit te leggen wat hun plan is. Een spervuur van vragen volgt, zowel van Bram en Jille als de andere deelnemers. `Welk probleem los je op? Hoe ga je er geld mee verdienen? Hoe ga je klanten werven? Hoe bind je die
klanten vervolgens aan je? Wat is er sinds de vorige masterclass veranderd? Met wie ga je samenwerken? Als je geen partners hebt, lukt het dan? Hoe houd je je idee up to date? Wat is jullie eerstvolgende stap?'

Veel deelnemers hebben hun idee sinds de vorige masterclass flink aangescherpt. Denk aan De Tribune, een online platform voor mooie, lange sportverhalen. Sinds de vorige masterclass is daar De Kantine bijgekomen, een nieuw onderdeel waar leden kunnen napraten over de artikelen. `Daar kunnen ze
credits verdienen, waarmee ze - bijvoorbeeld - een meeting met een bepaalde sportheld kunnen `betalen'. Vervolgens kunnen we weer een item maken over die meeting.'

Afvallers

Tegen het einde van de avond doen Jille en Bram de aanbieding om een van de afvallers van vandaag alsnog te helpen bij het uitdenken van hun idee. Jille vat het samen: `Als je eruit ligt, ben je van ons nog niet af.' Ook Kees heeft een troostprijs: een set boeken die hem heeft geinspireerd.

Terwijl Kees enkele huishoudelijke mededelingen doet, bespreken Jille en Bram op de gang de prestaties van de deelnemers. Na hun terugkomst neemt Kees het woord. Helaas moeten we afscheid moeten nemen van de teams Libr en Puur in Amsterdam. Het team van Libr neemt wel een inspirerend
boekenpakket mee naar huis en voor Puur in Amsterdam is The Challenge 2015 dan wel voorbij, maar ze hebben de kans om met ondersteuning van Bram en Jille toch verder te werken aan hun idee.

Lees meer

* Vul zelf het business model canvas in
* Bekijk hier de 16 projectideeen
* 8 lessen voor journalistieke start-ups uit twee jaar The Challenge
* Meer informatie over The Challenge

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel, [IMG]Sean van der Steen