Aftrap verkeersveiligheid senioren


Aftrap verkeersveiligheid senioren

16-01-2015

Donderdag 15 januari lanceerde de provincie Noord-Brabant samen met een groot aantal maatschappelijke partners het 3e actiejaar van de verkeersveiligheidscampagne `Help Brabant mee op weg naar Nul verkeersdoden'. Dit jaar wordt er extra aandacht besteed aan senioren in het verkeer.

Beeld: senior met kleinkind in de auto

Met deze campagne willen de deelnemende overheden en organisaties weggebruikers bewuster maken van hun eigen rol in het verkeer. Nadat vorig jaar de jonge bestuurder centraal stond, krijgen in 2015 60-plussers alle aandacht. Bij de kick-off tijdens de Seniorenexpo in Veldhoven werd het
actieprogramma voor 2015 gepresenteerd onder de naam `Wegwijs in Brabant'.

Trainingen voor auto-, fiets- en scootmobielgebruik

Naast fietsers en jongeren vallen de meeste dodelijke slachtoffers in het verkeer onder 60-plussers. In 2014 was 1 op de 3 dodelijke verkeersslachtoffers een weggebruiker van boven de 60. Gedeputeerde en verkeersveiligheidsambassadeur Ruud van Heugten: "Ouderen zijn niet alleen fysiek
kwetsbaarder dan jongere verkeersdeelnemers bij een gelijke botsing. Ook het gezichts-, gehoor- en reactievermogen nemen af waardoor het risico op ongevallen toeneemt. Zeker met het oog op de groeiende vergrijzing verdienen senioren dus alle aandacht. Met trainingen voor auto-, fiets- en
scootmobielgebruik, 'Wegwijs in Brabant' en een community voor en door senioren willen we deze hele actieve doelgroep het komende jaar extra informeren en uitdagen om na te denken over hun eigen verkeersveiligheid."

Denktank van senioren

De deelnemende overheden en organisaties als het KBO en VVN willen met deze campagne niet over maar met 60-plussers aandacht vragen voor verkeersveiligheid onder deze doelgroep. 'Wegwijs in Brabant' vormt daarom een team van senioren ambassadeurs die actief meedenken over acties en
campagnemiddelen, deze testen en aanwezig zijn bij verkeersveiligheidsacties in Brabant om de campagneboodschap uit te dragen.

Campagne NUL Verkeersdoden Brabant

De campagne NUL Verkeersdoden Brabant is in 2012 gestart om het bewustzijn van weggebruikers over hun eigen rol in het verkeer te vergroten. De campagne focust daarbij op de grootste risicogroepen in het verkeer: jongeren, fietsers en senioren. NUL verkeersdoden is te volgen via twitter @nvdbr
en facebook/nulverkeersdodenbrabant en op www.nulverkeersdodenbrabant.nl.