MAPFRE doorbreekt hegemonie leidend trio in derde etappe
Leg 3 DTL (NM) GAIN/LOSS (NM) DTF (NM) Speed (kt) DFRT 0 0 2161.5 2 MAPF 67.1 1 2228.6 2 ADOR 70.1 2 2231.6 2 TBRU 71 3 2232.5 2 ALVI 71.9 2 2233.4 2 SCA1 100.2 1 2261.8 3 VEST Did Not Start
Op donderdag 15 januari 2015 wist MAPFRE met ‘inval’ schipper Xabi Fernández (ESP) de hegemonie van het trio te doorbreken, dat tot dan toe de derde etappe naar Sanya domineerde. De Spaanse Volvo Ocean 65 verstootte het Nederlandse Team Brunel van de tweede plek. Bouwe Bekking en zijn mannen varen inmiddels in vierde positie.
De 6 boten sterke vloot bevindt zich midden in de Golf van Bengalen (noordoostelijke deel van de Indische Oceaan) met vrijwel geen wind. De vraag is aan welke kant de nieuwe bries als eerste zal terugkomen: het westen of het oosten. De tracker laat momenteel verdeelde meningen zien. Zo vaart koploper Dongfeng Race Team in noordoostelijke richting, terwijl Team Brunel en hekkensluiter Team SCA naar het noordwesten lijken te koersen.
Op 3 januari begonnen Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA), Team Brunel (Bouwe Bekking/NED) en Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) met elk 4 punten aan de 4.670 nautische mijlen naar Sanya. Vervolgens pakten ze de top 3 posities van deze derde etappe met Dongfeng al vrij snel aan de leiding. Maar vanmorgen wierp het positierapport een nieuw licht op de wedstrijd. Dankzij het voordeel van een beetje meer druk in de zeilen, was MAPFRE opgeklommen naar de tweede plek met respectievelijk Abu Dhabi Ocean Racing en Team Brunel in zijn kielzog. MAPFRE-schipper Iker Martínez moest deze etappe verstek laten gaan wegens een eerder geplande training voor de Olympische Spelen van 2016. Xabi Fernández vervangt hem.
Team Alvimedica (Charlie Enright/USA) zit de voorhoede op de hielen. Het gat tussen MAPFRE en de Turks/Amerikaanse boot bedraagt slechts 5 nautische mijlen (nm). Dertig nm daarachter jaagt Team SCA (Sam Davies/GBR) op de vloot.
Dongfeng geniet nog altijd van een comfortabele voorsprong van momenteel net onder de 66 nm op MAPFRE. Schipper Caudrelier neemt echter niets vanzelfsprekend: “Ik denk dat de komende 48 uur een nachtmerrie worden en misschien zelfs tot de finish. Deze etappe wordt geplaagd door heel licht weer en tot nu toe hebben we geen geluk met de windvoorspelling. We hebben nog steeds veertien dagen te gaan. Vandaag zullen we gemiddeld 4 knopen snelheid hebben (7,4 km/u). Dat is niet leuk. Hopelijk blijven we aan kop. Het geeft hoop voor de jongens achterin, maar stress voor ons. In normale condities is het moeilijk om voor de Straat van Malakka een achterstand van 50 nm goed te maken, maar bij gebrek aan wind kan alles gebeuren.”
De zes boten sterke vloot heeft nog ruim 2.000 nm voor de boeg, inclusief de 500 nm lange Straat van Malakka vanaf komend weekend. Dit is één van de drukste vaarwegen ter wereld. De teams zullen veel vrachtschepen en tevens ronddrijvend afval moeten ontwijken. Ze zullen hier naar verwachting volgende week woensdag uit komen als ze Singapore passeren. Via de Zuid-Chinese Zee zullen ze de eindstreep bereiken in Sanya, Hainan Island op het meest zuidelijke punt van China. De verwachte aankomst is tussen 25 en 28 januari.
Terwijl de vloot de Gold van Bengalen oversteekt, passeerde enkele mijlen eerder het Maersk Line schip met de gehavende Team Vestas Wind aan boord. Het transport is van Maleisië naar Genoa in Italië. Vervolgens zal de Deense VO65 met hulp van Race sponsor GAC Pindar worden getransporteerd naar de bootwerf van Persico in Bergamo om herbouwd te worden. De verwachte aankomstdag in Genoa is 25 januari. Het doel is om aan de twee slotetappes deel te nemen.