Winnaar campagne fietsverlichting laat je zien

Scholen in Hoensbroek en Geleen maken Limburgs campagnebeeld

Leerlingen van het DaCapo College voor Praktijkonderwijs in Geleen en van het Broeklandcollege in Hoensbroek hebben de ontwerpwedstrijd van de campagne Fietsverlichting laat je zien! gewonnen. Hun ontwerpen bepalen volgend seizoen het campagnebeeld. Uit handen van ROVL-voorzitter Erik Koppe (Gedeputeerde Verkeersveiligheid) ontvingen de winnaars hun prijs: kaartjes voor Movie Park Germany voor de hele klas.

Aan de wedstrijd deden tweedeklas leerlingen mee van scholen in heel Limburg. De jury bestond uit acht personen, te weten: twee leerlingen van het Lyceum Schoendeln (die zelf niet aan de wedstrijd meededen!), een afgevaardigde van Politie Limburg, iemand van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL), de cooerdinatoren van de regionale mobiliteitsoverleggen (RMO's) Midden Limburg en Noord Limburg, en tot slot een persoon van Veilig Verkeer Nederland. Deze jury koos uit de vele inzendingen per regio een poster en een filmpje, de genomineerden voor de Limburgse campagne en de uiteindelijke winnaars!

Kort en duidelijk

Sterre en Shannon van het Broeklandcollege in Hoensbroek ontwierpen de beste en daarmee winnende poster. Hun ontwerp prijkt vanaf komend najaar in bushokjes, in scholen, bij fietsenmakers en in openbare gebouwen. De dames maakten een tekening van een hand die een fietslamp aandoet. De bijbehorende slogan luidt: Val op, druk op de lichtknop! De juryleden noemen hun boodschap `kort en duidelijk, sterk door eenvoud, het zet de kijker zelf aan het denken'. Ze vinden het belangrijk dat je in een oogopslag kunt begrijpen wat de poster wil zeggen. `Dat is wel zo handig als je erlangs fietst'.

Herkenbaar

Het winnende filmpje heet `Doe altijd je lamp aan, op welke fiets dan ook' en is van het DaCapo College voor Praktijkonderwijs in Geleen.. Het filmpje toont steeds een andere fiets, de ene keer onverlicht de andere keer verlicht. De fietsen zijn zelf getekend. "Het filmpje sprong er meteen uit en is erg origineel", zegt een van de juryleden. Het filmpje is tijdens de campagne van volgend schooljaar onder meer te zien op scholen en in bussen van Veolia.

Jongeren echt bereiken

De campagne Fietsverlichting laat je zien! is bedoeld om jongeren bewust te maken van het belang van fietsverlichting. Te veel jongeren voeren geen licht in het donker. Nieki Kleinen, cooerdinator van dit project, noemt dit vijfde jaar van de campagne geslaagd.'De resultaten zijn pas op de lange termijn meetbaar, maar een begin is gemaakt. Het is al belangrijk dat jongeren over het onderwerp nadenken. Dat vergroot de kans aanzienlijk dat ze werkelijk fietsverlichting gaan voeren.'

Initiatiefnemers

Fietsverlichting laat je zien! is een initiatief van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) , in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland en de Regionale Mobiliteitsoverleggen (RMO's) Noord Limburg, Parkstad, Maastricht-Heuvelland, Sittard-Geleen en Midden Limburg. Ook de politie is nauw bij de campagne betrokken, en niet te vergeten de deelnemende middelbare scholen in de regio's.